23 jun 2008, 8:00 CET

Billerud satsar på utvecklingslaboratorium för säckar

Billerud presenterade idag sitt resultat för första halvåret 2008. Nettoomsättningen uppgick till MSEK 4 045, en ökning med 6 procent jämfört med samma period 2007. Rörelseresultatet uppgick till MSEK 328, en ökning med MSEK 134 eller 69 procent jämfört med samma period föregående år. Marknadsläget och efterfrågan på huvuddelen av Billeruds produktmarknader har mattas av något under andra kvartalet till följd av en generellt försvagad konjunktur.

Billeruds VD Per Lindberg kommenterar:
”Vi är stolta över att kunna leverera ett resultat för första halvåret som ger en avkastning på sysselsatt kapital på 13 procent och eget kapital på 15 procent på rullande 12-månaders bas. Under första halvåret har vi också lyckats upprätthålla den rörelsemarginal på 8 procent som uppnåddes under föregående år och sänka våra kostnader för energi.

Den internationella skogsindustrin ställs inför många utmaningar just nu. Billeruds komparativa styrka är att vi huvudsakligen opererar inom nischer som drivs av en stabilt och långsiktigt växande efterfrågan på effektiva och miljövänliga förpackningar.

Den påverkan från en avmattning i konjunkturen, som vi i förra kvartalet inte kunde utesluta skulle komma, har nu i andra kvartalet visat sig.

Den ökande oron för konjunkturen under andra halvåret och framåt möter vi med samma strategi som hittills. Det vill säga fortsatt hårt arbete med att sälja och ta betalt för det mervärde våra produkter ger våra kunder och slutkunder. Vi fortsätter också att utveckla våra produkter och att arbeta med effektivisering och kostnadsreduktion.”

Stockholm den 24 juli 2008
Billerud AB (publ)