8 dec 2016, 8:00 CET

BillerudKorsnäs utforskar ny teknik – lanserar fullskaligt test för att tillsätta MFC i kartongproduktionen

Efter lovande initiala försök går BillerudKorsnäs nu vidare med fullskaliga försök med att tillsätta mikrofibrillär cellulosa, MFC, i sina kartongprodukter. Försöket har gjorts möjligt genom ett nytt samarbete med norska bioraffinaderiet Borregaard.

Den senaste tidens utveckling har öppnat för att i industriell skala extrahera fibriller från cellulosahaltiga träfibrer. För en tillverkare av papper och kartong öppnas möjligheter till nya funktioner och förbättrad resurseffektivitet genom tillsats av mikrofibrillär cellulosa, MFC, i produktionsprocessen.

För att undersöka dessa möjligheter har BillerudKorsnäs under 2016 genomfört småskaliga tester i full produktion. Baserat på resultaten av dessa initiala tester har företaget nu beslutat att fullskaliga försök startas i början av 2017. BillerudKorsnäs kortsiktiga mål är att med mindre material uppnå samma hållfasthetsegenskaper för sina kartongprodukter, så kallad ”lättviktning”. I framtiden kan användning av MFC också bli en möjlighet att ersätta de tunna barriärskikt av plast eller aluminium som idag ofta används i de i övrigt förnybara fiberbaserade förpackningarna.

De fullskaliga försöken är möjliga genom ett nytt samarbete med Borregaard, en global ledare inom innovativa bioraffinaderilösningar. Genom detta samarbete får BillerudKorsnäs levereranser av MFC från en nystartad MFC-anläggning hos Borregaard i Sarpsborg, Norge.

– Genom tillsats av MFC vill vi ytterligare förbättra våra världsledande material och göra dem ännu mer konkurrenskraftiga mot huvudkonkurrenten, som är fossilbaserade plastförpackningar. På det sättet kan vi öka vårt positiva bidrag av hållbara produkter. Vi är mycket glada över samarbetet med Borregaard, och att ha dem som vår leverantör av MFC i detta utvecklingsprojekt, säger Magnus Wikström, Teknisk direktör på BillerudKorsnäs.

– Borregaard välkomnar detta samarbete med BillerudKorsnäs. Våra Exilva MFC-produkter har utmärkt styrka och goda barriäregenskaper, och är därför bra material för BillerudKorsnäs när företaget fortsätter att utveckla sin position som världsledande inom hållbara förpackningslösningar, säger Pål Romberg, VD Exilva.

Borregaard har under mer än tio år utvecklat Exilva MFC-teknik, och är det första företaget i världen att kommersialisera MFC genom sin nya produktionsanläggning för 1 000 ton/år som invigdes tredje kvartalet i år.