12 okt 2016, 8:00 CET

BillerudKorsnäs satsar inom ”Internet of Packaging”

BillerudKorsnäs fortsätter satsa på innovation för att lösa framtidens förpackningsutmaningar och investerar i en minoritetsandel i det norska innovationsbolaget Kezzler AS. Företaget är en global ledare inom digital masskryptering för säker produktidentifiering.

BillerudKorsnäs utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid och har en tydlig strategi där en del av tillväxten ska genereras genom nya affärer och lösningar längre fram i förpackningens värdekedja. Som en del av detta bildades under våren BillerudKorsnäs Venture AB med uppgift bland annat att hitta och investera i intressanta bolag i tidig fas. Inriktningen är att arbeta nära och aktivt med dessa och tillsammans utveckla nya lösningar inom förpackningsområdet. Digitaliserade förpackningslösningar, även kallat ”Internet of Packaging”, är ett av flera områden som verksamheten fokuserar på och investeringen i Kezzler är ett första viktigt steg i denna riktning. I finansiella termer är detta en mindre investering för BillerudKorsnäs.

– Kezzler är pionjär inom sin bransch med en teknik som möjliggör att förpackningar ges unika koder på artikelnivå för identifiering i stora volymer. Kezzlers teknik är högintressant för förpackningar för exempelvis livsmedel och andra konsumentprodukter där spårbarhet och äkthet är viktigt, den erbjuder också en ny kanal för interaktion med konsumenten. För oss är detta ett strategiskt intressant utvecklingsområde, säger Anders Persson vd för BillerudKorsnäs Venture.

– BillerudKorsnäs är en perfekt strategisk partner när det gäller digitalisering och Internet of Packaging, säger Thomas Körmendi, vd Kezzler. Vi befinner oss i stark tillväxtfas, där BillerudKorsnäs är vår första industriella investerare. Deras kunskap om hela förpackningskedjan och förpackningsmarknaden kommer att underlätta för oss i vår fortsatta utveckling.

Kezzler AS har utvecklat en algoritm för unik krypterad kod som appliceras på förpackningar och enkelt kan läsas av med till exempel smarta telefoner. Tekniken är säker och kostnadseffektiv och kan användas i industriell skala. Koderna används för att tilldela varje artikel en unik identitet, vilket möjliggör till exempel spårning i leverantörskedjan, interaktion med konsumenten och för att skydda produkter och varumärken mot förfalskning, allt i realtid. Läs mer på www.kezzler.com.