18 feb 2014, 7:02 CET

Stabilt resultat för det fjärde kvartalet påverkat av produktionsstörningar

VD Per Lindberg kommenterar utvecklingen under fjärde kvartalet 2013:

“Vi har stängt böckerna för det första framgångsrika året som det nya bolaget BillerudKorsnäs. Det har varit ett år av förändring och jag är mycket glad att se att integrationen går väldigt bra. Under det fjärde kvartalet var den underliggande utvecklingen stark, men mot slutet av året drabbades produktionen av vissa oförutsedda incidenter. Det justerade rörelseresultatet uppgick till MSEK 226, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 5 procent. I detta ingår negativ inverkan från de planerade underhållsstoppen och de tidigare nämnda kostnaderna för produktionsstörningar om
MSEK 70.

Affärsläget var relativt stabilt under kvartalet. Även efterfrågan var över lag stabil, men mot årsslutet föll den på grund av säsongsmässiga lagerminskningar. Priserna låg kvar på i stort sett oförändrade nivåer. Starten på 2014 har varit bra och vi kommer att köra produktionen med full kapacitet under det första kvartalet. Det kommer att bli mer konkurrens på marknaden och vi räknar med viss prispress i lokal valuta för somliga produkter inom affärsområdena Containerboard och Packaging Paper efter det första kvartalet.

Vi fortsätter att realisera synergier i snabb takt och bedömer att målet om en kostnadsminskning motsvarande MSEK 530 i årstakt kan nås under 2014. Vårt integrationsarbete fortskrider under 2014, då många nya system tas i bruk och nya arbetssätt införs. Integrationen är därför fortsatt högprioriterad.

I november genomförde vi vår första kapitalmarknadsdag, där vi redogjorde för hur vi bygger ett företag för att leverera värde till kunder och aktieägare. Dagen togs väl emot och sporrade oss att fortsätta att bygga ett långsiktigt värdeskapande företag i världsklass.”

För ytterligare information, kontakta gärna:

Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 (0)8 553 335 00
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, +46 (0)8 553 335 00

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 07.02 den 18 februari 2014.