Pressmeddelande
19 jun 2014, 13:00 CET

Nya produkter från BillerudKorsnäs möter ökad efterfrågan på papperspåsar och papperskassar

BillerudKorsnäs har lanserat två nya produktfamiljer av förstklassiga papper för påsar och bärkassar till livsmedels- och detaljhandeln. Detta sker samtidigt som Europaparlamentet har röstat för en kraftig minskning av användandet av plastpåsar fram till 2019. Då produkterna är nedbrytbara utgör de ett betydligt mindre hot mot naturen och vattendragen än plast.

BillerudKorsnäs nya produkter ska möta den ökade efterfrågan på papperspåsar och papperskassar inom detaljhandeln och livsmedelssektorn. Produktfamiljerna Xpression och Basix erbjuder enastående styrka och utmärkt tryckbarhet samtidigt som de har mycket goda miljövärden. Produkterna är också utvecklade för att kunna användas i olika applikationer.

Produkterna i Xpression-familjen består av högkvalitativt kraftpapper som passar för bärkassar inom såväl detaljhandeln som i andra sektorer. Pappret erbjuder fördelar inom hela värdekedjan. Det möjliggör enastående färg- och textåtergivning vid tryckning och hjälper varumärkesägare att producera starka, hållbara och tilltalande papperskassar som stärker varumärket på bästa möjliga sätt.

Basix är BillerudKorsnäs produktfamilj för funktionella, rena och skyddande konsumentpåsar för livsmedel som bröd, godis eller andra konsumentprodukter. Sortimentet består av styva papper med jämn kvalitet som ger effektiv och funktionell konvertering och god tryckbarhet. Basix erbjuder också fettresistenta kvaliteter för påsar som kommer i kontakt med exempelvis wienerbröd eller pommes frites.

Marcus Lager, Business Segment Director vid BillerudKorsnäs, ser en ökad efterfrågan på högkvalitativa pappersprodukter, särskilt i Europa där tuffa åtgärder har satts in för att minska användningen av plastpåsar och plastkassar.

– I april röstade Europaparlamentet för nya mål som kommer att tvinga medlemsländerna i EU att minska användningen av plastpåsar med 80 procent innan 2019, säger Marcus Lager.

– Många konsumenter uttrycker starkt att man föredrar miljövänliga alternativ utan plast, både i detaljhandel och i livsmedelsaffärer.

Luigi Fiorini, vd för den globala förpackningstillverkaren Fiorini International, anser att en stor fördel med produkterna i Xpression- och Basixfamiljerna är deras goda miljöpåverkan. BillerudKorsnäs är också en erkänd branschledare när det gäller hållbarhet och miljöfokus.

– Det oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska Miljöinstitutet har genomfört studier av klimatpåverkan från alla produkter som tillverkas i tre av våra svenska pappersbruk. Resultatet visade att våra produkter lämnar mycket små klimatavtryck. Det är ett resultat av att pappret tillverkas av förnyelsebart råmaterial från hållbara skogar, samt av våra investeringar i miljövänlig och effektiv teknologi, säger Patrik Bosander, Business Development Director, vid BillerudKorsnäs.

Fakta Fiorini International

Fiorini International är ett marknadsledande företag som tillverkar förpackningar för industri, detaljhandel och modesektorn. Företaget har moderna anläggningar i Italien och Tjeckien, och har cirka 420 anställda. Omsättningen uppgår till cirka 100 miljoner euro per år. Fiorini International har kunder över hela världen och vann nyligen priset som bästa konverterare vid den prestigefyllda La Vedolla-utdelningen i Italien.

För mer information, var vänlig kontakta:

Marcus Lager, Business Segment Director, Bag Solutions. + 46 76 133 45 85
Marcus.Lager@billerudkorsnas.com

Patrik Bosander, Business Development Director. + 46 70 213 59 9
Patrik.Bosander@billerudkorsnas.com

Luigi Fiorini, CEO, Fiorini International, +39 071 791171
lfiorini@fiorinint.it