21 jan 2014, 8:00 CET

Ett stabilt fjärde kvartal 2013 för BillerudKorsnäs påverkas av oförutsedda produktionsstörningar.

BillerudKorsnäs resultat för fjärde kvartalet är stabilt men har påverkats negativt av oförutsedda produktionsstörningar. Störningarna har framför allt bestått av två längre stillestånd i Frövi och ett kvalitetsrelaterat problem i Gruvön, motsvarande en negativ resultateffekt om sammanlagt ca MSEK 70. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet 2013 beräknas uppgå till ca MSEK 195. Engångskostnader för integration beräknas uppgå till ca MSEK 30 och det justerade resultatet bedöms således uppgå till ca MSEK 225.

”Produktionen i slutet av året har inte riktigt gått vår väg. Vi har drabbats av några ovanliga incidenter och det är utan tvekan exceptionellt att dessa problem skulle kunna inträffa under samma kvartal. Produktionen är nu i full gång igen och vi är helt komfortabla med de åtgärder som vidtagits. Dessa problem påverkar inte vår syn på framtiden. Vi bygger ett företag för att leverera värde till kunder och aktieägare under lång tid framöver”, säger Per Lindberg, VD.

Bolaget har haft längre stillestånd i produktionen i Frövi vid två tillfällen mot slutet av fjärde kvartalet orsakade av defekter vid ånggenering och ångdistribution. Reparationerna var dock omfattande och komplicerade vilket gav längre tidsförluster och därmed produktionsbortfall. Den negativa effekten på rörelseresultatet beräknas uppgå till ca MSEK 40.

Under slutet av kvartalet påvisades också ett kvalitetsproblem vid Gruvöns bruk. Problemet är löst genom förebyggande åtgärder inkluderande processinvesteringar och förbättrade kvalitetsrutiner. Den negativa effekten på rörelseresultat beräknas uppgå till ca MSEK 30.

Resultatet är ännu preliminärt och har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

BillerudKorsnäs publicerar sin bokslutskommuniké januari-december 2013 kl. 07:00 den 18 februari 2014.

För mer information, vänligen kontakta:

Per Lindberg, CEO, +46 8 553 335 00, per.lindberg@billerudkorsnas.com

Susanne Lithander, CFO, +46 8 553 335 00, susanne.lithander@billerudkorsnas.com

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 08:00 den 21 januari 2014.