28 okt 2014, 7:00 CET

Delårsrapport januari-september 2014

(Tabell återfinns i bifogad pdf)

Tredje kvartalet 2014

• Nettoomsättningen ökade med 9 procent och justerat rörelseresultat med 54 procent jämfört med tredje kvartalet 2013 till följd av realiserade synergier och mer gynnsamma valutakurser.
  • Jämfört med föregående kvartal ökade nettoomsättningen 1 procent och justerat rörelseresultat 11 procent till följd av mer fördelaktiga valutakurser och säsongsmässigt lägre personalkostnader.
  • Rörelseresultatet påverkades negativt med omkring MSEK 227 av periodiska underhållsstopp i tre produktionsenheter.

Januari-september 2014 jämfört med samma period 2013

• Nettoomsättningen ökade med 5 procent tack vare en volymtillväxt om 4 procent och mer gynnsamma valutakurser.
  • Det justerade rörelseresultatet förbättrades med MSEK 441 främst till följd av synergier och en svagare SEK.
  • Synergier på cirka MSEK 208 påverkade de första nio månaderna jämfört med samma period föregående år.
  • Nettoskuldsättningsgraden minskade från 0,87 till 0,73 ggr.

Utsikter

• Efterfrågan och orderläget förväntas falla tillfälligt för affärsområdena Consumer Board och Packaging Paper under det fjärde kvartalet. Nedgången beror på säsongsvariationer. Affärsområde Containerboard väntas ligga kvar på samma nivå som under det tredje kvartalet. Dessutom är december 2014 en ovanligt kort leveransmånad.
  • Genomsnittspriserna i lokal valuta beräknas vara stabila.
  • Vedpriserna bedöms ligga kvar på nuvarande nivå under fjärde kvartalet 2014.
  • Investeringar beräknas uppgå till omkring MSEK 1 550 under 2014, vilket är MSEK 150 över avskrivningsnivån. Även under 2015 kommer investeringarna att överskrida avskrivningsnivån.
  • Synergimålet har uppnåtts det tredje kvartalet 2014.

Kommentar av BillerudKorsnäs VD Per Lindberg:

Fortsatt styrkebesked i tredje kvartalet

“Vi hade en mycket stark utveckling under det tredje kvartalet och det är glädjande att se en justerad rörelsemarginal för kvartalet på 10 procent och ett justerat rörelseresultat på MSEK 518. Under kvartalet genomförde vi underhållsstopp vid tre av våra produktionsenheter vilket påverkade resultatet negativt med cirka MSEK 227. På årsbasis ökade nettoomsättningen med 5 procent och försäljningsvolymen med 4 procent. Våra skulder minskade markant tack vare ett starkt kassaflöde och vår nettoskuldsättningsgrad är nu nere på 0,73 ggr.

Trots det osäkra läget i världen har marknaden för förpackningsmaterial över lag varit bra för samtliga affärsområden under perioden med stabila priser och efterfrågan. Affärsområde Packaging Paper har behållit priserna stabila och ser möjligheter att höja dem på vissa specialsegment inom kraftpappersområdet. Affärsområde Containerboard pressades, som väntat, av den ökade kapaciteten på linermarknaden, vilket speglas i en lägre försäljningsvolym men fortsatt starka marginaler. Affärsområde Consumer Board visar stabilitet med försäljningsvolymer som ökar mer än planerat, 5 procent jämfört med i fjol.

Efter flera kvartal i rad med förbättrat resultat, ser vi tillfälligt vissa utmaningar i det fjärde kvartalet. December blir kort ur leveranssynpunkt och affärsområdena Packaging Paper och Consumer Board räknar båda med en säsongsmässig volymminskning. Containerboard fortsätter på en lägre volymnivå än normalt för liner under det fjärde kvartalet till följd av ökad marknadskapacitet.

Under det tredje kvartalet har vi tillkännagivit investeringar i linje med genomgången av vår maskinpark och långsiktiga strategi. Vi växer enligt våra planer på lönsam tillväxt, 4 procent jämfört med föregående år. Vi har nu nått våra synergimål långt före utsatt tid. Även om vi nu avslutar vårt synergiprogram kommer vi att fortsätta våra ansträngningar att skapa resultatförbättringar i vårt dagliga arbete för förbättrad effektivitet och operational excellence. Vi har goda förutsättningar att lära av varandra inom organisationen och att skapa värde för våra kunder, aktieägare och anställda.’’

Delårsrapporten presenteras av BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg och Ekonomi- och finansdirektör Susanne Lithander på en press- och analytikerkonferens tisdagen den 28 oktober 2014  kl. 10.00. Plats: Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 (0)8 553 335 00
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, +46 (0)8 553 335 00

Informationen i denna rapport är sådan som BillerudKorsnäs AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen avlämnades för offentliggörande den 28 oktober 2014 kl 07.00. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version.

BillerudKorsnäs – Förpackningstillverkare och varumärkesägare erbjuds mervärde i form av varumärkesförstärkande, produktivitetshöjande och miljöbefrämjande förpackningslösningar. BillerudKorsnäs har en världsledande marknadsposition inom nyfiberbaserade förpackningsmaterial. Bolaget omsätter ca SEK 20 miljarder och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. www.billerudkorsnas.se