28 okt 2014, 7:05 CET

BillerudKorsnäs investerar för tillväxt i säckpappersmarknader

BillerudKorsnäs fortsätter agera i enlighet med tillväxtstrategin. Denna gång görs det genom en investering om MSEK 260 vid deras produktionsenhet i Skärblacka. Investeringen kommer öka produktionsvolymen och öka kvaliteten på det producerade säckpappret.

BillerudKorsnäs styrelse har godkänt en investering om MSEK 260 i säckpappersmaskin 9 vid produktionsanläggningen i Skärblacka. Investeringen kommer ytterligare förstärka den kvalitetsledande positionen som BillerudKorsnäs säckpapper har och kommer också att öka maskinens kapacitet med 20 000 t/a upp till 180 000 t/a. Investeringen är en del av tillväxtplanen Selective Growth för BillerudKorsnäs affärsområde Packaging Paper.

Pappersmaskin 9 tillverkar högkvalitativt brunt säckpapper som används för tillverkning av säckar för förpackning av cement, andra byggmaterial eller kemikalier. En stor del av produktionen säljs på tillväxtmarknader utanför Europa.

- Vi ser en stor potential för våra säckpapper i Sydostasien där vår produkt QuickFill är en kvalitetsledare. I dessa områden förpackas ofta cement och andra byggmineraler i plastsäckar. Säckar som görs av vårt papper erbjuder stora fördelar för varumärkesägarna vad gäller produktionsekonomi, men också vad gäller hållbarhet och hälsa – säger Johan Nellbeck, SVP Packaging Paper.

Investeringen omfattar bland annat maskinens inloppslåda och dess viraparti och den kommer genomföras under 2015. Investeringen är ett resultat av den genomgång av vår maskinpark som genomförts.. För utvecklingen av produktionsanläggningen i Skärblacka är investeringen ett viktigt steg och den följer på framgångsrika investeringar inom energi och miljö sedan 2012.

Som tidigare kommunicerats så kommer investeringsnivåerna för 2015 och 2016 att vara över avskrivningsnivån.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Nellbeck, SVP Packaging Paper, +46 8 553 335 00
Henrik Essén, SVP Communication and Sustainability, +46 8 553 335 00

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 07:05 den 28 oktober 2014.