Pressmeddelande
11 jun 2014, 13:00 CET

BillerudKorsnäs förpackar Spotify

BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication ger Spotify en fysisk form. Samarbetet kallas SPICE:14 och är årets upplaga av en förpackningsdesigntävling för studenter på Berghs. Det här är första gången som ett online-varumärke förpackas fysiskt.

För femte året i rad genomförs SPICE (Sustainable Packaging & Innovation Communication Event). Första året var det enbart en tävling som studenterna på Berghs deltog i, men numera ingår SPICE som en del i kursen "Hållbar Förpackningsdesign" på Berghs.

I år är den svenska internationella musiktjänsten Spotify uppdragsgivare till SPICE. Företaget vill testa att nå ut på ett annat sätt med sin online-musiktjänst.

– Vi är mycket glada över att få medverka i SPICE. Vi får många förfrågningar, anledningen till att vi tackade ja till detta var att det kändes välorganiserat och planerat. Det fanns också en given tidplan för oss att ta ställning till, säger Jonathan Forster, MD för Spotify Norden. Spotify slipar för närvarade på den brief som studenterna får när kursen inleds i slutet av september.

– Vi vill att det ska vara kul för både Spotify och studenterna, men ändå så pass snävt definierat att de vet vad de har att förhålla sig till och vad vi vill uppnå. Det blir spännande att se vilka kreativa lösningar studenterna tar fram under hösten, säger Jonathan Forster.

Jimmy Nyström, Business Development Director på BillerudKorsnäs och projektledare för SPICE:14 menar att BillerudKorsnäs gillar att utmana det konventionella och finna nya förpackningslösningar.
 
– Det här är första gången som vi är med och förpackar ett internationellt välkänt digitalt varumärke vilket visar att även digitala varumärken behöver fysisk förpackning för att nå sin målgrupp.

– Samarbetet med BillerudKorsnäs ligger i linje med Berghs sätt att bygga sina heltidsutbildningar; verklighetsnära case med stöd av branschkunniga specialister, säger Pål Pettersson, ämnesansvarig Grafisk Design, Berghs School of Communication.
  

För ytterligare information kontakta:

Jimmy Nyström, Business Development Director på BillerudKorsnäs

+46 70 383 24 42

jimmy.nystrom@billerudkorsnas.com

Pål Pettersson, ämnesansvarig Grafisk Design, Berghs School of Communication.

+46 70 254 02 39

pal.pettersson@berghs.se