24 apr 2014, 7:04 CET

BillerudKorsnäs befäster ledande position för Billerud Flute® genom investering i produktionsanläggningen i Gruvön

BillerudKorsnäs styrelse har fattat beslut om att investera 180 MSEK i pappersmaskin 6 vid Gruvöns produktionsanläggning. Investeringen, som är ett led i strategin för värdetillväxt inom affärsområdet Containerboard, syftar bland annat till att ytterligare förbättra den världsledande flutingens kvalitetsegenskaper, framförallt vad avser viktiga styrkeparametrar.

Investeringen omfattar ombyggnad av pappersmaskinens pressparti samt delar av massalinjen och renseriet och planeras att genomföras i huvudsak under 2015. Investeringen kommer även möjliggöra en högre produktionsvolym, cirka 40 000 ton.

”Billerud Flute® är redan idag världsledande med sina unika styrkeegenskaper. Genom investeringen och dess kvalitetsförbättrande verkan vill vi ytterligare stärka det värde som Billerud Flute® skapar vid användning i krävande wellpappapplikationer. Detta värdeskapande är centralt för strategin runt tillväxt för vårt affärsområde Containerboard.”, säger Lennart Eberleh, direktör Containerboard inom BillerudKorsnäs.

På maskinen tillverkas färskfiberbaserad fluting, Billerud Flute®, som med sina unika styrkeegenskaper, även under fuktiga förhållanden, används för wellpapplösningar för transport av bland annat frukt och grönt samt för tungt gods. Billerud Flute® från Gruvöns PM6 är ett exempel på BillerudKorsnäs ledande förpackningsmaterial som hos kunder världen över skapar värde genom ökad produktivitet, minskat svinn och en mer hållbar framtid.

För mer information, vänligen kontakta:

Lennart Eberleh, SVP Containerboard, 08-553 335 00, lennart.eberleh@billerudkorsnas.com

Henrik Essén, SVP Kommunikation & Hållbarhet, 08-553 335 00, henrik.essen@billerudkorsnas.com

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 07:04 den 24 april 2014.