31 jan 2013, 9:00 CET

Paolo Robertos färska pasta omfamnad av FibreForm

Nu lanserar Paolo Roberto sina första livsmedel på den svenska marknaden under varumärket PAOLOS. Det rör sig om pasta och såser. BillerudKorsnäs samlade kunskap har hjälpt till för att hitta den ultimata förpackningslösningen – tillverkad av FibreForm®. Designad som ett boxningsbälte och därmed en hyllning till titelmästaren som nu vill hjälpa alla att bli mästare i köket.

Boxare, programledare, skådespelare, kokboksförfattare med mera. Paolo Roberto kan skriva många titlar på sitt CV. Nyligen startade han ett nytt företag som ska sälja italiensk kvalitetsmat under varumärket Paolos mat.

– Till att börja med blir det färsk pasta och såser. Pastan är gjord på durumvete och kommer att vara den bästa som säljs i Sverige, säger Paolo Roberto, som vanligt med en boxares blygsamhet.

Han beskriver sortimentet som produkter gjorda på äkta råvaror och inspirerade av hans egna familjerecept. Förutom durumvetet ska bland annat den bästa mozzarellan från Italien och parmesan från Parma borga för hög kvalitet.

– Men för att folk ska få smaka på den här fantastiska maten gäller det att de hittar grejerna i butiken. Det är där förpackningarna kommer in, säger Paolo Roberto.

Förpackningarna till Paolos mat har tagits fram i samarbete med NINE, design- och innovationsbyrån som BillerudKorsnäs äger. Resultatet är funktionella förpackningar med en gul durumnyans som bas. Jordnära färger och hantverksmässiga detaljer som signalerar naturlighet och äkthet. Förpackningen tillverkas av Chesapeake UK som använder en speciell process för att konvertera FibreForm materialet som går under namnet Impressions™.

– Det viktigaste är att de är annorlunda, de ska inte se ut som andra förpackningar i pastahyllan. De ska vara lite snyggare och mycket bättre. BillerudKorsnäs och NINE står för kunskap. De har varit lyhörda för våra idéer, men samtidigt vågat tala om vad som inte fungerar i butikshyllan eller produktionen. Vi är jättenöjda och tror att samarbetet blir långsiktig. Nu längtar jag till vecka 6 då min mat når flertalet butiker, säger Paolo Roberto.

För mer information, vänligen kontakta:
Armin van Overbeek, Sales Director, Formable Packaging, BillerudKorsnäs AB, tfn 070-550 85 05
Jon Haag, VD, NINE, tfn 070-207 2557

Om Paolo Roberto:
Paolo är en av de mest meriterade kampsportarna över stilgränserna i svensk historia och flerfaldig svensk och nordisk mästare i Taekwondo och kickboxning. Som proffsboxare tog han två titlar, WBCs internationella bälte och WBOs interkontinentala bälte och är en av fyra svenskar som boxats om VM-titeln. Paolo har även spelat in fyra långfilmer och varit programledare på nästan alla svenska Tv-kanaler. Han har skrivit sex böcker inom mat och träning, driver företag och har en egen mattidning i samarbete med Aftonbladet som heter Paolo´s mat.

Om NINE:
NINE är en modern design och innovationsbyrå som hjälper kunder att effektivt utveckla sitt varumärke och sina produkter. NINE kan bistå varumärkesägare från unika insikter till lansering. Genom sin holistiska och multidisciplinära kompetens kombinerar vi design, innovation och affärsförståelse för att åstadkomma försäljningsframgångar och nöjdare konsumenter. www.nine.se

Om Chesapeake:
Chesapeake skyddar och marknadsför de stora varumärkena i världen. De är en av Europas ledande leverantörer av kartonger, leaflets, etiketter samt plastförpackningar för niche produkter. Chesapeake finns på 43 platser i världen som t ex Asien, Europa samt USA och har cirka 5 200 anställda globalt. www.chesapeakecorp.com