16 dec 2013, 17:00 CET

BillerudKorsnäs avbryter förstudie rörande produktion av grön olja, stärker fokus mot smartare förpackningar

BillerudKorsnäs har undersökt möjligheterna för produktion av pyrolysolja från skogsrester vid Skärblacka pappers- och massabruk. Projektet beviljades finansieringsstöd genom EU’s program NER300 i december 2012.

BillerudKorsnäs undersökning visar att de tekniska lösningarna är tillgängliga men att de kommersiella villkoren vid dagens och vid antagna framtida förutsättningar, inte är tillräckligt attraktiva. BillerudKorsnäs har därför beslutat att avbryta förstudien i sin nuvarande form.

“Vi är förstås inte glada över att behöva avbryta en idé som vi har trott på, men vi har lärt oss mycket. Vi kommer att fortsätta bevaka området och skulle förutsättningarna ändras kommer vi agera. Vi är fortsatt fokuserade på vår tillväxtagenda för våra huvudaffärer inom smartare förpackningslösningar.” säger Per Lindberg, vd för BillerudKorsnäs AB.