1 aug 2013, 11:45 CET

Avyttringen av pappersmaskin i Gävle slutförd

BillerudKorsnäs avyttring av pappersmaskin PM2 vid produktionsenheten i Gävle till SwedPaper AB har godkänts av relevanta konkurrensmyndigheter och affären har nu slutförts.

Affären är ett led i uppfyllandet av de krav som EU-kommissionen ställde vid godkännandet av samgåendet mellan Billerud och Korsnäs och innebär att PM2 vid Gävle-enheten avyttras till SwedPaper. Övrig verksamhet vid produktionsenheten i Gävle berörs ej av affären utan kvarstår oförändrad i BillerudKorsnäs ägo.

BillerudKorsnäs kommer efter avyttringen bland annat att leverera insatsvaror såsom massa, ånga och vatten till SwedPaper. BillerudKorsnäs kommer att till SwedPaper sälja en årlig massavolym om maximalt 66 000 ton. Prissättningen avseende massa följer marknadspris. Från och med 1 augusti 2013 kommer försäljningen av massa till PM2 att redovisas under affärsområde Packaging Paper. PM2 verksamheten har innan avyttringen redovisats i BillerudKorsnäs finansiella rapportering under Övriga enheter.

Avyttringen har tidigare beskrivits i pressmeddelanden daterat den 6 maj 2013 och 12 juni 2013.

För mer information, vänligen kontakta:
Christer Simrén, vice VD och COO, +46 (0)70 795 11 10
Ulf Eliasson, brukschef BillerudKorsnäs Gävle, +46 (0)26 15 10 00
Sophie Arnius, Investor Relations & Financial Media Director, +46 (0)8 553 335 24 eller +46 (0)70 590 80 72

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl.11.45 den 1 augusti 2013.