12 jun 2013, 17:39 CET

Avyttring av pappersmaskin i Gävle godkänd av EU-kommissionen

EU-kommissionen har godkänt BillerudKorsnäs avyttring av pappersmaskin (PM2) vid produktionsenheten i Gävle till SwedPaper AB. Affären förutsätter godkännande från andra berörda konkurrrensmyndigheter innan slutförandet av avyttringen kan äga rum.

Affären är ett led i uppfyllandet av de krav som EU-kommissionen ställde vid godkännandet av samgåendet mellan Billerud och Korsnäs och innebär att PM2 vid Gävle-enheten avyttras till SwedPaper. Maskinen tillverkar kraft- och säckpapper. Produktionen vid PM2 svarade 2012 för cirka 2% av BillerudKorsnäs totala kombinerade försäljningsvolym. Verksamheten har omkring 60 anställda som erbjuds anställning hos SwedPaper. Övrig verksamhet vid produktionsenheten i Gävle berörs ej av affären utan kvarstår oförändrad i BillerudKorsnäs ägo.

Slutförandet av avyttringen förväntas ske under tredje kvartalet 2013.

Avyttringen har tidigare beskrivits i pressmedelande daterat den 6 maj 2013.

För mer information, vänligen kontakta:

Christer Simrén, vice VD och COO, +46 (0)70 795 11 10
Ulf Eliasson, brukschef BillerudKorsnäs Gävle, +46 (0)26 15 10 00
Sophie Arnius, Investor Relations & Financial Media Director, +46 (0)8-553 335 24, +46 (0)70 590 80 72

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 17:00 den 12 juni 2013.