27 mar 2013, 11:00 CET

Årsstämma 2013 BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ)

Aktieägarna i BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ) kallas härmed till årsstämma tisdagen den 7 maj 2013 klockan 14.00 på Hotel Rival, Mariatorget 3, Stockholm.

Stämmolokalen öppnas för inregistrering klockan 13.00, då kaffe serveras.

Deltagande

För att äga rätt att delta i stämman skall aktieägare:

dels   vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per tisdagen den 30 april 2013,

dels   anmäla sin avsikt att delta i stämman till bolaget senast klockan 16.00 tisdagen den 30 april 2013. Anmälan skall ske skriftligen per post till BillerudKorsnäs Aktiebolag, "Årsstämman", Box 7841, 103 98 Stockholm, eller per telefon 08-402 90 62. Anmälan kan också ske via bolagets hemsida www.billerudkorsnas.se/anmalan. Vid anmälan skall aktieägare uppge namn, person-/organisationsnummer, adress, telefonnummer, antal aktier som företräds samt eventuella ombud och biträden (högst två) som skall delta.

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, för att äga rätt att delta i stämman, begära att tillfälligt införas i aktieboken hos Euroclear Sweden AB i eget namn. Sådan inregistrering, så kallad rösträttsregistrering, måste vara verkställd senast tisdagen den 30 april 2013, vilket innebär att aktieägare i god tid före detta datum måste underrätta förvaltaren härom.

Om deltagande sker genom ombud eller företrädare för juridiska personer bör fullmakt i original, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar i god tid före stämman sändas till bolaget. Ett fullmaktsformulär finns att ladda ner från bolagets hemsida, www.billerudkorsnas.se/anmalan.

Inträdeskort som berättigar till deltagande i stämman kommer att sändas ut före stämman. Om inträdeskort inte kommit aktieägare tillhanda före stämman kan nytt inträdeskort, mot uppvisande av legitimation, erhållas vid informationsdisken.

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande.
2. Val av ordförande vid stämman.
3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
4. Val av en eller två justeringsmän.
5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
6. Godkännande av dagordning.
7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse för 2012.
8. Redogörelse för det gångna årets arbete i styrelsen och styrelsens utskott.
9. Verkställande direktörens anförande.
10. Beslut om
a)       fastställelse av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för 2012,
b)       disposition av bolagets vinst enligt den fastställda balansräkningen för 2012 samt fastställande av avstämningsdag för aktieutdelning, och
c)       ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och den verkställande direktören för 2012 års förvaltning.
11. Redogörelse för valberedningens arbete och förslag.
12. Fastställande av antalet styrelseledamöter som skall väljas av stämman.
13. Fastställande av arvode åt styrelsen och ersättning för utskottsarbete samt fastställande av revisorsarvode.
14. Val av styrelseledamöter samt ordförande i styrelsen.
15. Val av revisor.
16. Fastställande av förfarande för tillsättande av valberedningen inför 2014 års årsstämma.
17. Styrelsens förslag till godkännande av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.
18. Styrelsens förslag till beslut om
(a)        införande av långsiktigt incitamentsprogram 2013, och
(b)        överlåtelse av egna aktier till deltagarna i det långsiktiga incitamentsprogrammet 2013.
19. Beslut om ändring av bolagsordningen.
20. Stämmans avslutande.

Beslutsförslag

Punkten 2

Valberedningen föreslår att advokaten Wilhelm Lüning väljs till ordförande vid stämman.

Punkten 10 (b)

Styrelsen föreslår en utdelning om 2 kronor per aktie. Som avstämningsdag för utdelning har styrelsen beslutat föreslå måndagen den 13 maj 2013. Beslutar bolagsstämman i enlighet med förslaget, beräknas utdelning kunna utsändas av Euroclear Sweden AB torsdagen den 16 maj 2013.

Styrelsens motiverade yttrande över den föreslagna utdelningen, enligt 18 kap. 4 § aktiebolagslagen, kommer senast från och med tisdagen den 16 april 2013 att finnas tillgängligt på bolagets hemsida www.billerudkorsnas.se, hos bolaget på adress Frösundaleden 2 B, Solna samt sändas per post till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Punkten 12

Valberedningen föreslår att styrelsen skall bestå av åtta (8) ordinarie ledamöter, inklusive ordförande i styrelsen.

Punkten 13

Valberedningen föreslår

-        att arvode till ordinarie styrelseledamot, som inte är anställd i BillerudKorsnäs-koncernen, skall utgå med ett belopp om 400 000 kronor (oförändrat) och att arvode till styrelseordföranden skall utgå med ett belopp om 1 000 000 kronor (oförändrat),

-        att arvode för utskottsarbete skall utgå till de ledamöter som utses av styrelsen med 150 000 kronor (oförändrat) till ordföranden i revisionsutskottet och med 75 000 kronor (oförändrat) till var och en av övriga ledamöter i utskottet, med 50 000 kronor (oförändrat) till ordföranden i ersättningsutskottet och med 25 000 kronor (oförändrat) till var och en av övriga ledamöter i utskottet, samt med 50 000 kronor (oförändrat) till var och en av ledamöterna i integrationsutskottet,

-        att arvode till revisorerna under mandatperioden skall utgå enligt löpande räkning.

Punkten 14

Valberedningen föreslår att till ordinarie ledamöter omväljs Hannu Ryöppönen, Mia Brunell Livfors, Jan Homan, Lennart Holm, Gunilla Jönson, Michael M.F. Kaufmann, Wilhelm Klingspor och Mikael Larsson.

Valberedningen föreslår vidare omval av Hannu Ryöppönen till ordförande samt att ingen vice ordförande väljs.

Valberedningens motiverade yttrande beträffande sitt förslag till styrelse samt information om de föreslagna styrelseledamöterna finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.billerudkorsnas.se.

Punkten 15

Valberedningen föreslår att årsstämman skall omvälja revisionsbolaget Ernst & Young AB som bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2014. Ernst & Young AB kommer att utse den auktoriserade revisorn Lars Träff till huvudansvarig revisor.

Punkten 16

Valberedningen föreslår att förfarandet för tillsättande av valberedning inför årsstämma 2014 skall tillgå enligt följande:

Valberedningen skall bestå av fyra ledamöter. Styrelsens ordförande skall under hösten 2013 kontakta de större aktieägarna (bedömt utifrån storleken på aktieinnehav) för att en valberedning skall inrättas. Namnen på de personer som skall ingå i valberedningen och namnen på de aktieägare de företräder skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2014 och grundas på de kända aktieinnehaven per den 30 september 2013. Valberedningen utses för en mandattid från den tidpunkt då dess sammansättning offentliggörs fram till dess att nästa valberedning bildas. Ordförande i valberedningen skall, om inte ledamöterna enas om annat, vara den ledamot som representerar den största ägaren (bedömt utifrån storleken på aktieinnehav). Valberedningen är beslutför om mer än hälften av hela antalet ledamöter i valberedningen är närvarande.

Om under valberedningens mandatperiod en eller flera av de aktieägare som utsett ledamöter i valberedningen inte längre tillhör de till aktieinnehav större ägarna så skall ledamöter utsedda av dessa aktieägare ställa sina platser till förfogande och den eller de aktieägare som tillkommit bland dem till aktieinnehav större ägarna skall äga utse sin eller sina representanter. Om ej särskilda skäl föreligger skall dock inga förändringar ske i valberedningens sammansättning om endast marginella förändringar i aktieinnehav ägt rum eller förändringen inträffar senare än två månader före bolagsstämma där förslag från valberedningen skall behandlas.

Aktieägare som utsett ledamot i valberedningen äger rätt att entlediga sådan ledamot och utse ny ledamot till valberedningen. Likaså skall, om ledamot på egen begäran lämnar valberedningen innan dess arbete är slutfört, den aktieägare som utsett ledamoten äga rätt att utse ny ledamot till valberedningen. Förändringar i valberedningens sammansättning skall offentliggöras så snart sådana skett.

Valberedningen skall arbeta fram förslag i följande frågor att föreläggas årsstämman 2014 för beslut:

(a)           förslag till stämmoordförande,

(b)           förslag till antal styrelseledamöter i bolagets styrelse,

(c)           förslag till val av styrelseledamöter och ordförande i styrelsen,

(d)           förslag till val av revisorer,

(e)           förslag till styrelsearvoden med uppdelningen mellan styrelseordförande och övriga ledamöter i styrelsen samt eventuell ersättning för utskottsarbete,

(f)            förslag till arvode för revisor, och

(g)           förslag till förfarande för tillsättande av valberedning.

Valberedningen skall vidarebefordra sådan information till BillerudKorsnäs som BillerudKorsnäs behöver för att kunna fullgöra sin informationsskyldighet i enlighet med Svensk kod för bolagsstyrning. Valberedningen skall i samband med sitt uppdrag i övrigt fullgöra de uppgifter som enligt Svensk kod för bolagsstyrning ankommer på valberedningen och BillerudKorsnäs skall på begäran av valberedningen tillhandahålla personella resurser såsom sekreterarfunktion i valberedningen för att underlätta valberedningens arbete. Vid behov skall BillerudKorsnäs även svara för skäliga kostnader för externa konsulter och liknande som av valberedningen bedöms nödvändiga för att valberedningen skall kunna fullgöra sitt uppdrag.

Punkten 17

Styrelsen föreslår att stämman beslutar att anta följande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i koncernen. Med ledande befattningshavare avses VD, vice VD och övriga medlemmar av ledningsgruppen.

BillerudKorsnäs skall tillämpa marknadsmässiga ersättningsnivåer och anställningsvillkor som erfordras för att kunna rekrytera och behålla en ledning med hög kompetens och kapacitet att nå uppställda mål. Ersättningsformerna skall motivera koncernledningen att göra sitt yttersta för att säkerställa aktieägarnas intressen. Ersättningen kan utgöras av fast lön, rörlig lön, långsiktiga incitamentsprogram och övriga förmåner såsom tjänstebil samt pension. Fast och rörlig lön skall fastställas med hänsyn tagen till kompetens, ansvarsområde och prestation. Den rörliga ersättningen utgår baserat på utfall i förhållande till tydligt uppställda mål och skall vara maximerad till en fastställd procentsats av fast årslön och varierar mellan 30 procent och 50 procent. Dock skall rörlig ersättning endast utgå under förutsättning av att bolagets rörelseresultat är positivt. Långsiktiga incitamentsprogram inom bolaget skall i huvudsak vara kopplade till vissa förutbestämda finansiella och aktiekursrelaterade prestationskrav. Programmen skall säkerställa ett långsiktigt engagemang för bolagets utveckling och skall implementeras på marknadsmässiga villkor. Långsiktiga incitamentsprogram skall löpa under minst tre år. För närmare information om de befintliga långsiktiga incitamentsprogrammen hänvisas till bolagets årsredovisning och information på hemsidan. För närmare information om det till årsstämman 2013 föreslagna långsiktiga incitamentsprogrammet, se styrelsens förslag enligt punkt 18 på dagordningen. Pensionsförmåner skall vara antingen avgifts- eller förmånsbestämda och normalt ge en rätt till pension från 65 års ålder. I vissa fall kan pensionsåldern sänkas, dock lägst till 62 års ålder. Vid uppsägning gäller normalt sex till tolv månaders uppsägningstid och rätt till avgångsvederlag motsvarande högst tolv månadslöner för det fall bolaget avslutar anställningen.

Ersättning och övriga anställningsvillkor för VD bereds av ersättningsutskottet och beslutas av styrelsen. Ersättning och övriga anställningsvillkor för medlemmar i ledningsgruppen beslutas av VD, efter godkännande av ersättningsutskottet.

Styrelsen i BillerudKorsnäs skall vara berättigad att avvika från dessa riktlinjer om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det.

Revisorns yttrande enligt 8 kap. 54 § aktiebolagslagen och styrelsens redovisning av resultatet av ersättningsutskottets utvärdering enligt Svensk kod för bolagsstyrning samt information om avvikelser från riktlinjerna, och skälet för detta, enligt 8 kap. 51 § aktiebolagslagen kommer senast från och med tisdagen den 16 april 2013 att hållas tillgängliga på bolagets hemsida www.billerudkorsnas.se, hos bolaget på adress Frösundaleden 2 B, Solna, och sänds per post till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Punkten 18

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om införande av ett långsiktigt incitamentsprogram ("LTIP 2013") och överlåtelse av aktier till deltagarna i LTIP 2013 i enlighet med punkterna 18 a) och b). LTIP 2013 har samma struktur som föregående års (2010 - 2012) långsiktiga incitamentsprogram.

a)         Införande av långsiktigt incitamentsprogram 2013

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att införa ett långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram, LTIP 2013, enligt följande.

LTIP 2013 i sammandrag

Styrelsens huvudsakliga mål med förslaget till LTIP 2013 är att stärka BillerudKorsnäs förmåga att behålla de bästa talangerna för centrala ledarskapspositioner. Målet är vidare att de ledande befattningshavare och nyckelpersoner vilkas insatser har en direkt inverkan på BillerudKorsnäs resultat, lönsamhet och värdetillväxt, skall stimuleras till ökade insatser genom att sammanlänka deras intressen och perspektiv med aktieägarnas.

LTIP 2013 omfattar upp till 25 ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner inom BillerudKorsnäskoncernen, vilka bedöms vara av väsentlig betydelse för koncernens framtida utveckling. För att delta i LTIP 2013 erfordras att deltagarna äger aktier i BillerudKorsnäs. Dessa aktier kan antingen innehas sedan tidigare, och inte allokerats till tidigare incitamentsprogram, eller förvärvas på marknaden i anslutning till anmälan om deltagande i programmet vilket sker efter årsstämman 2013. Därefter kommer deltagarna, efter en treårig intjänandeperiod som slutar i anslutning till offentliggörandet av BillerudKorsnäs delårsrapport avseende första kvartalet 2016, att vederlagsfritt tilldelas aktier i BillerudKorsnäs förutsatt att vissa villkor är uppfyllda.

Deltagare i LTIP 2013

LTIP 2013 omfattar upp till 25 personer bestående av VD, vice VD och övriga personer i koncernens ledningsgrupp samt andra befattningshavare med nyckelposition i koncernen.

Den privata investeringen och tilldelning av aktierätter

För att kunna delta i LTIP 2013 krävs att deltagarna förvärvar aktier i BillerudKorsnäs till marknadspris på NASDAQ OMX Stockholm ("Sparaktier"). Befintligt innehav av aktier i BillerudKorsnäs, som inte allokerats till tidigare incitamentsprogram, får också tillgodoräknas som erfordrad investering av Sparaktier.

Deltagare erbjuds att avsätta Sparaktier till ett högsta antal som motsvarar tio procent av deltagarens årliga bruttogrundlön vid årsslutet 2012 dividerat med stängningskursen för BillerudKorsnäsaktien per den sista handelsdagen för 2012, dvs. den 28 december 2012 (61,25 kronor) ("Stängningskursen"). Deltagare som tillträtt en ny position eller vars ansvarsområde väsentligen utökats i den nya koncernen BillerudKorsnäs skall istället erbjudas att avsätta Sparaktier till ett högsta antal som motsvarar tio procent av deltagarens årliga bruttogrundlön per den 1 januari 2013 dividerat med Stängningskursen.

Sparaktier förvärvas eller allokeras till programmet i anslutning till anmälan om deltagande i LTIP 2013. Om deltagaren har insiderinformation och han/hon därför är förhindrad att förvärva aktier i BillerudKorsnäs i anslutning till anmälan om att delta i LTIP 2013 så skall förvärvet av aktier ske så snart som möjligt, men innan nästa årsstämma.

Tillkommande personer i koncernledningen och/eller nyckelpersoner som ännu inte påbörjat sin anställning när anmälan om att delta i programmet senast skall ske, kan villkorat av att anställningen påbörjas under 2013 komma att erbjudas att delta i programmet om styrelsen anser att det är förenligt med syftet för LTIP 2013.

För varje Sparaktie som deltagarna investerar i och allokerar till LTIP 2013 tilldelas deltagarna vederlagsfritt 1 matchningsaktierätt ("Matchningsaktierätt") och 3 prestationsaktierätter ("Prestationsaktierätt") (gemensamt "Aktierätterna"), med undantag för den verkställande direktören som tilldelas 1 Matchningsaktierätt och 5 Prestationsaktierätter för varje Sparaktie som denne allokerar till LTIP 2013 samt vice VD och ekonomidirektören som tilldelas 1 Matchningsaktierätt och 4 Prestationsaktierätter för varje Sparaktie de allokerar till LTIP 2013. Under förutsättning att de villkor som anges nedan uppfylls berättigar Aktierätterna till erhållande av BillerudKorsnäsaktier på sätt som anges i det följande. Tilldelning av BillerudKorsnäsaktier kommer att ske vederlagsfritt efter offentliggörande av BillerudKorsnäs delårsrapport avseende första kvartalet 2016.

Matchningsaktierätterna

För varje Sparaktie som deltagarna investerar i och binder upp inom ramen för LTIP 2013 tilldelas deltagaren vederlagsfritt 1 Matchningsaktierätt, som berättigar deltagaren att vederlagsfritt erhålla 1 BillerudKorsnäsaktie under förutsättning att deltagaren alltjämt (med vissa undantag t.ex. vid deltagares dödsfall, invaliditet, pensionsavgång eller vid BillerudKorsnäs avyttrande av bolaget i vilket deltagaren är anställd och kontrollägarförändring i BillerudKorsnäs) är anställd inom BillerudKorsnäskoncernen och att deltagaren har behållit Sparaktierna vid offentliggörande av BillerudKorsnäs delårsrapport avseende första kvartalet 2016.

Prestationsaktierätterna

För varje Sparaktie som deltagaren investerar i och binder upp inom ramen för LTIP 2013 tilldelas deltagaren vederlagsfritt 3 Prestationsaktierätter, med undantag för den verkställande direktören som tilldelas 5 Prestationsaktierätter för varje Sparaktie han allokerar till LTIP 2013 samt vice VD och ekonomidirektören som tilldelas 4 Prestationsaktierätter för varje Sparaktie de allokerar till LTIP 2013. Prestationsaktierätterna är indelade i tre serier, Serie A-C. För samtliga deltagare utom VD, vice VD och ekonomidirektören gäller att varje Sparaktie ger rätt till 1 Prestationsaktierätt av respektive serie. För VD ger varje Sparaktie rätt till 2 Prestationsaktierätter av Serie A, 1 Prestationsaktierätt av Serie B och 2 Prestationsaktierätter av Serie C. För vice VD och ekonomidirektören ger varje Sparaktie rätt till 1,5 Prestationsaktierätter av Serie A, 1 Prestationsaktierätt av Serie B och 1,5 Prestationsaktierätter av Serie C.

För att Prestationsaktierätter av Serie A-C skall berättiga till tilldelning av BillerudKorsnäsaktier krävs att de villkor som gäller för Matchningsaktierätterna uppfylls. Därutöver krävs att vissa ytterligare prestationskrav uppnås för att Prestationsaktierätter av Serie A-C skall berättiga till tilldelning av BillerudKorsnäsaktier. Prestationskraven är olika för respektive serie och beräknas på finansiella mål under räkenskapsåren 2013 - 2015. Styrelsen avser att i årsredovisningen för 2015 presentera huruvida prestationskraven har uppnåtts.

Serie A           Prestationskraven för Prestationsaktierätter av Serie A är kopplade till BillerudKorsnäs genomsnittliga rörelsemarginal för perioden 2013 – 2015 ("EBIT-marginalen") (vid beräkningen av i vilken utsträckning som prestationsmålen uppfyllts kan EBIT-marginalen för BillerudKorsnäs justeras för att undvika påverkan av valutakursförändringar som avviker med genomsnittligen mer än fem procent under perioden 2013 – 2015 jämfört med utgången av 2012). Maximinivån för tilldelning enligt detta prestationskrav är en EBIT-marginal om 11,5 procent och miniminivån är en EBIT-marginal om 8,5 procent. Om EBIT-marginalen uppgår till maximinivån om 11,5 procent eller mer skall maximal tilldelning om 1 BillerudKorsnäsaktie per varje Prestationsaktierätt av Serie A ske. Om EBIT-marginalen understiger 11,5 procent, men överstiger miniminivån om 8,5 procent, skall en linjär reduktion göras av tilldelningen av BillerudKorsnäsaktier. Om EBIT-marginalen uppgår till eller understiger 8,5 procent skall Prestationsaktierätter av Serie A inte berättiga till tilldelning av BillerudKorsnäsaktier.

Serie B           Prestationskraven för Prestationsaktierätter av Serie B är kopplade till BillerudKorsnäs EBIT-marginal i jämförelse med den genomsnittliga rörelsemarginalen under perioden 2013 – 2015 för en jämförelsegrupp bestående av särskilt utvalda företag ("Jämförande EBIT-marginal"). Jämförelsegruppen består av företag och dess affärsområden med verksamhet inom produktion och försäljning av massa, papper och kartong samt förpackningsmaterial och förpackningslösningar därav och som styrelsen bedömt som jämförbara med BillerudKorsnäs. Styrelsen skall ha rätt, i de fall särskilda skäl föreligger, att justera jämförelsegruppens sammansättning. Jämförelsegruppen utgörs av Mondi Europe and International (Packaging Paper), Smurfit Kappa Group, Stora Enso Renewable Packaging, Mead Westvaco (Food & Beverage and Home, Health & Beauty) Klabin och Metsä Board (Paperboard). Om BillerudKorsnäs EBIT-marginal överstiger Jämförande EBIT-marginal skall maximal tilldelning om 1 BillerudKorsnäsaktie per varje Prestationsaktierätt av Serie B ske. Om BillerudKorsnäs EBIT-marginal är samma som eller understiger Jämförande EBIT-marginal skall Prestationsaktierätter av Serie B inte berättiga till tilldelning av BillerudKorsnäsaktier.

Serie C           Prestationskraven för Prestationsaktierätter av Serie C är kopplade till BillerudKorsnäs totalavkastning för perioden 2013 – 2015 ("TSR") i jämförelse med totalavkastningen för perioden 2013 – 2015 för en jämförelsegrupp bestående av särskilt utvalda börsnoterade nordiska bolag med verksamhet inom produktion och försäljning av massa, papper och kartong samt förpackningsmaterial och förpackningslösningar därav ("Jämförande TSR"), dock att den lägsta respektive högsta noteringen av totalavkastning i jämförelsegruppen skall undantas vid beräkningen av Jämförande TSR. Styrelsen skall ha rätt, i de fall särskilda skäl föreligger, att justera jämförelsegruppens sammansättning. Jämförelsegruppen utgörs av de börsnoterade nordiska pappersindustriföretagen Ahlstrom, Holmen, M-real, Rottneros, SCA, Stora Enso och UPM. Maximinivån för tilldelning enligt detta prestationskrav är att TSR överstiger Jämförande TSR med 10 procentenheter eller mer och miniminivån är att TSR överstiger Jämförande TSR. Om BillerudKorsnäs TSR överstiger Jämförande TSR med 10 procentenheter eller mer skall maximal tilldelning om 1 BillerudKorsnäsaktie per varje Prestationsaktierätt av Serie C ske. Om BillerudKorsnäs TSR överstiger Jämförande TSR, men dock med mindre än 10 procentenheter, skall en linjär reduktion göras av tilldelningen av BillerudKorsnäsaktier. Om BillerudKorsnäs TSR uppgår till eller understiger Jämförande TSR skall Prestationsaktierätter av Serie C inte berättiga till tilldelning av BillerudKorsnäsaktier.

Gemensamma villkor för Aktierätterna

Utöver vad som sagts ovan gäller för såväl Matchningsaktierätterna som Prestationsaktierätterna följande gemensamma villkor:

• Aktierätterna tilldelas vederlagsfritt efter årsstämman 2013.
  • Deltagarna har ej rätt att överlåta, pantsätta eller avyttra Aktierätterna eller att utöva några aktieägarrättigheter avseende Aktierätterna.
  • Vederlagsfri tilldelning av BillerudKorsnäsaktier med stöd av innehavda Aktierätter kommer att ske efter offentliggörande av BillerudKorsnäs delårsrapport avseende första kvartalet 2016.
  • BillerudKorsnäs kommer ej att kompensera deltagarna i LTIP 2013 för lämnade utdelningar avseende de aktier som respektive Aktierätt berättigar till.
  • Vinsten per deltagare är begränsad till ett maximalt belopp om 230 kronor per Aktierätt, motsvarande maximalt 18 till 27 månadslöner. Beräkningen skall ske baserat på den lön som ligger till grund för beräkningen av antalet Sparaktier som deltagaren äger rätt att förvärva (se ovan Den privata investeringen och tilldelning av aktierätter). För det fall att vinsten, vid beräkning av tilldelning enligt LTIP 2013, skulle överstiga denna maxgräns om 230 kronor per Aktierätt, skall anpassning ske genom att antalet BillerudKorsnäsaktier som deltagaren skall erhålla räknas ner i motsvarande mån.

Utformning och hantering

Styrelsen, eller ersättningsutskottet, skall ansvara för den närmare utformningen och hanteringen av de detaljerade villkoren som skall gälla mellan BillerudKorsnäs och deltagaren för LTIP 2013, inom ramen för häri angivna villkor och riktlinjer. Styrelsen skall äga rätt att göra anpassningar för att uppfylla särskilda regler eller marknadsförutsättningar utomlands. För det fall att leverans av aktier inte kan ske till rimliga kostnader och med rimliga administrativa insatser till personer utanför Sverige, skall styrelsen äga rätt att besluta att deltagande person istället skall kunna erbjudas en kontantavräkning. Styrelsen skall även äga rätt att vidta andra justeringar, innefattande bl.a. rätt att besluta om en reducerad tilldelning av aktier, om det sker betydande förändringar i BillerudKorsnäs-koncernen eller på marknaden som enligt styrelsens bedömning skulle medföra att beslutade villkor för tilldelning av aktier enligt LTIP 2013 inte längre är ändamålsenliga.

Omfattning

LTIP 2013 föreslås omfatta sammanlagt högst 72 000 Sparaktier, vilka medför tilldelning av sammanlagt högst 325 600 BillerudKorsnäsaktier (högst 72 000 med stöd av Matchningsaktierätter och högst 253 600 med stöd av Prestationsaktierätter). Därutöver omfattar LTIP 2013 ytterligare 76 000 aktier i BillerudKorsnäs som hänför sig till sådana aktier som kan överlåtas av BillerudKorsnäs i syfte att täcka vissa kostnader, huvudsakligen sociala avgifter. Det maximala antalet BillerudKorsnäsaktier som omfattas av LTIP 2013 uppgår således till 401 600, vilket motsvarar cirka 0,2 procent av det totala antalet utestående aktier och röster i BillerudKorsnäs.

Antalet aktier som omfattas av LTIP 2013 som ska överlåtas till deltagarna skall kunna bli föremål för omräkning på grund av att BillerudKorsnäs genomför fondemission, sammanläggning eller uppdelning av aktier, nyemission eller liknande åtgärder, enligt vad som är sedvanlig praxis för motsvarande incitamentsprogram.

Sammantaget omfattar LTIP 2013 högst 401 600 BillerudKorsnäsaktier. Tidigare beslutade långsiktiga incitamentsprogram, LTIP 2010, LTIP 2011 och LTIP 2012 omfattade per den 31 december 2012 högst 625 375 BillerudKorsnäsaktier och 230 000 BillerudKorsnäsaktier som hänför sig till sådana aktier som kan överlåtas av BillerudKorsnäs i syfte att täcka vissa kostnader, huvudsakligen sociala avgifter. Det föreslagna LTIP 2013 och tidigare beslutade LTIP 2010, LTIP 2011 och LTIP 2012 medför därmed sammanlagt en utspädning om cirka 0,06 procent av det totala antalet utestående aktier och röster i BillerudKorsnäs.

Säkringsåtgärder

För att säkerställa leverans av BillerudKorsnäsaktier under LTIP 2013, föreslår styrelsen att styrelsen skall äga besluta om alternativa metoder för överlåtelse av BillerudKorsnäsaktier under LTIP 2013. Styrelsen föreslås således äga rätt att överlåta egna BillerudKorsnäsaktier (enligt punkt 18 b) nedan) eller ingå så kallade aktieswapavtal med tredje part för att infria förpliktelserna under LTIP 2013. Styrelsen anser att det första alternativet är den mest kostnadseffektiva och flexibla metoden för leverans av BillerudKorsnäsaktier och för täckande av vissa kostnader, huvudsakligen sociala avgifter.

Uppskattade kostnader för och värdet av LTIP 2013

Styrelsen har uppskattat det genomsnittliga värdet för varje Aktierätt till 43,80 kronor. Uppskattningen baseras på allmänt vedertagna värderingsmodeller med användning av stängningskursen för BillerudKorsnäsaktien den 18 mars 2013, statistik beträffande utvecklingen av aktiekursen för BillerudKorsnäsaktien samt uppskattade framtida utdelningar. Det totala uppskattade värdet av de 72 000 Matchningsaktierätterna och 253 600 Prestationsaktierätterna, baserat på ett 50 procentigt uppfyllande av prestationskraven samt uppskattningar avseende personalomsättning, är cirka 7,8 miljoner kronor. Värdet motsvarar cirka 0,06 procent av BillerudKorsnäs börsvärde per den 18 mars 2013. Kostnaderna bokförs som personalkostnader i resultaträkningen över 36 månader i enlighet med IFRS 2 Aktierelaterade ersättningar. Sociala avgifter kommer att kostnadsföras mot resultaträkningen enligt UFR7 under perioden 1 april 2013 till offentliggörandet av BillerudKorsnäs delårsrapport avseende första kvartalet 2016. Storleken på dessa kostnader kommer att beräknas baserat på BillerudKorsnäs aktiekursutveckling under perioden 1 april 2013 till offentliggörandet av BillerudKorsnäs delårsrapport avseende första kvartalet 2016 och tilldelningen av Aktierätter. Baserat på ett teoretiskt antagande om en årlig 10-procentig ökning av aktiekursen och en intjänandeperiod om tre år beräknas kostnaden för LTIP 2013 inklusive sociala avgifter uppgå till cirka 12,0 miljoner kronor, vilket på årsbasis motsvarar cirka 0,2 procent av BillerudKorsnäs totala personalkostnader under räkenskapsåret 2012. Den maximala uppskattade kostnaden för LTIP 2013 baserat på ovanstående antaganden beräknas uppgå till cirka 37,8 miljoner kronor, inklusive 23,5 miljoner kronor i sociala avgifter.

Effekter på nyckeltal

Vid fullt deltagande i LTIP 2013 förväntas BillerudKorsnäs personalkostnader på årsbasis öka med cirka 4,0 miljoner kronor. På proformabasis för 2012 motsvarar dessa kostnader en negativ effekt om cirka 0,04 procentenheter på BillerudKorsnäs rörelsemarginal och en minskning av vinst per aktie om cirka 0,02 kronor.

Styrelsen bedömer dock att de positiva resultateffekterna som förväntas uppstå från att ledande befattningshavare och nyckelpersoner ökar sitt aktieägande och dessutom kan få ytterligare utöka sitt aktieägande via LTIP 2013 överväger de kostnader som relateras till LTIP 2013.

Förslagets beredning

LTIP 2013, som har sin grund i föregående långsiktiga incitamentsprogram, har initierats och beretts av BillerudKorsnäs ersättningskommitté i samråd med externa rådgivare. Vid styrelsemöte den 12 mars 2013 beslutade styrelsen om införande av ett långsiktigt incitamentsprogram enligt förevarande principer samt uppdrog åt ersättningsutskottet att utarbeta de närmare villkoren för det långsiktiga incitamentsprogrammet.

Övriga incitamentsprogram i BillerudKorsnäs

För en beskrivning av BillerudKorsnäs övriga aktierelaterade incitamentsprogram hänvisas till bolagets årsredovisning samt bolagets hemsida, www.billerudkorsnas.se. Utöver där beskrivna program förekommer inga andra aktierelaterade incitamentsprogram i BillerudKorsnäs.

b)         Överlåtelse av egna aktier till deltagarna i det långsiktiga incitamentsprogrammet 2013

Bakgrund

För att kunna genomföra LTIP 2013 på ett kostnadseffektivt och flexibelt sätt har styrelsen övervägt olika metoder för överlåtelse av aktier under programmet. Mot bakgrund av dessa överväganden avser styrelsen att säkerställa leverans av BillerudKorsnäsaktier under LTIP 2013 genom att antingen ingå ett aktieswapavtal med tredje part (enligt Säkringsåtgärder ovan) eller, under förutsättning av årsstämmans beslut enligt denna punkt, genom att överlåta aktier av BillerudKorsnäs egna innehav.

Styrelsens förslag till beslut

Styrelsen föreslår därför att årsstämman fattar beslut om överlåtelse av aktier på följande villkor:

• Överlåtelse får ske av högst 325 600 BillerudKorsnäsaktier i eget innehav, till deltagarna i LTIP 2013 (eller av det högre antal som kan följa av omräkning enligt villkoren för programmet på grund av att BillerudKorsnäs genomför fondemission, sammanläggning eller uppdelning av aktier, nyemission eller liknande åtgärder, enligt vad som är sedvanlig praxis för motsvarande incitamentsprogram).
  • Överlåtelse av aktier skall ske vederlagsfritt i enlighet med villkoren i LTIP 2013.
  • BillerudKorsnäs skall äga rätt att före årsstämman 2014, i syfte att täcka vissa kostnader (i huvudsak sociala avgifter) för BillerudKorsnäs långsiktiga incitamentsprogram,

-          överlåta högst 109 000 aktier av BillerudKorsnäs totala egna innehav av BillerudKorsnäsaktier i syfte att täcka kostnader för LTIP 2010;

-          överlåta högst 64 000 aktier av BillerudKorsnäs totala egna innehav av BillerudKorsnäsaktier i syfte att täcka kostnader för LTIP 2011;

-          överlåta högst 57 000 aktier av BillerudKorsnäs totala egna innehav av BillerudKorsnäsaktier i syfte att täcka kostnader för LTIP 2012; samt

-          överlåta högst 76 000 aktier av BillerudKorsnäs totala egna innehav av BillerudKorsnäsaktier i syfte att täcka kostnader för LTIP 2013.

• Överlåtelse av aktier enligt denna punkt skall ske på NASDAQ OMX Stockholm till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet för aktien.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att överlåtelsen av aktierna utgör ett led för att åstadkomma LTIP 2010, LTIP 2011, LTIP 2012 och LTIP 2013. Därför, och mot bakgrund av vad ovan angivits, anser styrelsen det vara till fördel för BillerudKorsnäs att överlåta aktier enligt förslaget för att fullgöra åtaganden enligt beslutade incitamentsprogram.

Punkten 19

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om ändring av § 2 i BillerudKorsnäs bolagsordning som avser bolagets verksamhetsföremål, i enlighet med följande:

Nuvarande lydelse Föreslagen ny lydelse
§ 2 Ändamål
Bolaget skall ha till föremål för sin verksamhet att direkt och indirekt bedriva skogsindustriell verksamhet, särskilt tillverkning och försäljning av massa och papper samt att bedriva annan därmed förenlig verksamhet.
§ 2 Verksamhetsföremål
Bolaget skall ha till föremål för sin verksamhet att, direkt och indirekt, bedriva skogsindustriell verksamhet, innefattande att tillverka och sälja massa, papper och kartong samt förpacknings-material och förpackningslösningar därav, bedriva kraftproduktion och energiutvinning, samt att bedriva annan därmed förenlig verksamhet.

Bolagsordningen i dess föreslagna nya lydelse finns tillgänglig på bolagets hemsida www.billerudkorsnas.se, hos bolaget på adress Frösundaleden 2 B, Solna, och sänds per post till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Antal aktier

Vid tidpunkten för denna kallelses utfärdande fanns i bolaget totalt 208 219 834 aktier med en röst vardera, således totalt 208 219 834 röster. Bolaget innehade 1 718 947 egna aktier, vilka inte kan företrädas på stämman. Totalt röstetal i bolaget per nämnda tidpunkt uppgår därmed till 206 500 887 st.

Särskilda majoritetskrav avseende beslutsförslagen i punkterna 18 och 19

För giltigt beslut av stämman under punkt 18(a) erfordras att stämmans beslut biträds av aktieägare som representerar mer än hälften av de vid stämman avgivna rösterna och för giltigt beslut av stämman under punkten 18(b) erfordras att stämmans beslut biträds av aktieägare som representerar minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna. Styrelsens förslag enligt punkten 18(b) är villkorat av att styrelsens förslag om långsiktigt incitamentsprogram 2013, punkten 18 (a), godkänts av årsstämman. Stämmans beslut under punkt 19 förutsätter biträde från aktieägare representerande minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Bemyndigande

Styrelsen, eller den styrelsen förordnar, bemyndigas att vidta de mindre justeringar i stämmans beslut enligt punkten 19 som kan visa sig erforderliga i samband med registreringen vid Bolagsverket.

Handlingar

Redogörelse för valberedningens arbete i bolaget inför årsstämman 2013 inklusive valberedningens motiverade yttrande avseende förslag till styrelse m.m., information om föreslagna styrelseledamöter samt bolagsordningen i föreslagen lydelse kommer från och med idag hållas tillgängliga på bolagets hemsida, www.billerudkorsnas.se, hos bolaget på adress Frösundaleden 2 B, Solna, och sänds per post till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Redovisningshandlingar och revisionsberättelse avseende räkenskapsåret 2012, styrelsens yttrande enligt 18 kap. 4 § aktiebolagslagen, redogörelse för resultatet av ersättningsutskottets utvärdering enligt Svensk kod för bolagsstyrning samt information om avvikelser från riktlinjerna och skälet för detta enligt 8 kap. 51 § aktiebolagslagen samt revisorns yttrande enligt 8 kap. 54 § aktiebolagslagen kommer senast från och med tisdagen den 16 april 2013 att hållas tillgängliga på bolagets hemsida www.billerudkorsnas.se, hos bolaget på adress Frösundaleden 2 B, Solna samt sändas per post till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Information om aktieägares rätt att begära upplysningar

Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, vid bolagsstämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets ekonomiska situation. Upplysningsplikten avser även bolagets förhållande till annat koncernföretag och koncernredovisningen samt sådana förhållanden beträffande dotterföretag som avses i föregående mening.

Solna i mars 2013

Non-Swedish speaking shareholders

This notice to attend the Annual General Meeting of BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ), to be held on Tuesday 7 May 2013 at 2 p.m. at Hotel Rival, Mariatorget 3, Stockholm, Sweden, is available on www.billerudkorsnas.com. For the convenience of non-Swedish speaking shareholders the proceedings of the Annual General Meeting will be simultaneously interpreted into English. This service may be requested when attendance to the Annual General Meeting is notified.

För mer information, vänligen kontakta:

Hannu Ryöppönen, Styrelseordförande, +44 7788 882627
Sophie Arnius, Investor Relations & Financial Media Director, 08-553 335 24, 070-590 80 72

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 11.00 den 27 mars 2013.