1 feb 2012, 7:32 CET

Tuff avslutning på ett bra år

Billeruds VD Per Lindberg kommenterar utvecklingen under fjärde kvartalet 2011:

“2011 har varit ett intressant och utmanande år. Det inleddes mycket positivt med stark efterfrågan, stigande priser och med ett mycket starkt resultat som följd. Året avslutades mer dämpat efter sommarens och höstens nedgång i efterfrågan, prispress på förpackningspapper, sjunkande massapris och minskande kundlager. Konsekvensen av detta är att vi i fjärde kvartalet genererar en rörelsemarginal på endast 4 procent. Rörelseresultatet påverkas av ett periodiskt underhållsstopp i Gruvön, marknadsrelaterade produktionsstopp, 4 procent prissänkning av förpackningspapper och ytterligare nedgång i massapriset. Trots detta levererar vi ett mycket starkt resultat för helåret med en rörelsemarginal som uppnår vårt 10-procentiga mål samt en avkastning på sysselsatt kapital som uppgår till 20 procent.

För att ytterligare stärka vår konkurrenskraft framledes togs under kvartalet beslut om att investera cirka MSEK 900 i Skärblacka bruk. Investeringen kommer att förbättra energieffektiviteten och miljöprestanda samt möjliggöra framtida expansion.

Vi ser med tillförsikt fram emot ett lika intressant och utmanande 2012, med en marknad som uppvisar tecken på stabilisering men som fortfarande är osäker och svår att förutspå.”

Solna den 1 februari 2012
Billerud AB (publ)

Per Lindberg

För ytterligare information vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01, 070-248 15 17
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, 08-553 335 07, 073-037 08 74

Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 07.32 den 1 februari 2012.