25 okt 2012, 7:02 CET

Stabilt resultat

Billeruds VD Per Lindberg kommenterar utvecklingen under tredje kvartalet 2012:

”Årets tredje kvartal uppvisar fortsatt stabila orderböcker, en nettoomsättning på MSEK 2 628 och ett rörelseresultat på MSEK 161. Jag är förhållandevis nöjd med det resultatet eftersom det inkluderar två underhållsstopp och effekten av en starkare svensk krona. Vi har under kvartalet aviserat prishöjningar inom wellråvara. Tidigare aviserade prishöjningar inom kraft- och säckpapper visar sig i resultatet för tredje kvartalet, om än något under förväntningarna. Det bidrar till en prishöjning på förpackningspapper på 2 procent i kvartalet.

Våra finska produktionsenheters bidrag till affärsverksamheten utvecklas enligt plan och vi ser positiva effekter av förvärvet. Under det kommande kvartalet går vi ur vårt temporära serviceavtal med UPM och vi kommer därefter att stå på egna ben avseende orderhantering, IT-system och drift. Det kommer att ge förbättrade möjligheter att realisera synergier från förvärvet. I och med att det finska förvärvet kraftigt reducerar vår exponering mot avsalumassamarknaden särredovisar inte vi längre vår försäljning av avsalumassa utan från och med detta kvartal ingår denna verksamhet som en del i affärsområde Packaging & Speciality Paper.

Arbetet med förberedelserna för att slutföra samgåendet med Korsnäs och att planera integrationen av bolagen pågår för fullt. Vi förväntar oss besked från berörda konkurrens-myndigheter i mitten av november. Sammanslagningen bedöms fortsatt ske under fjärde kvartalet 2012.

Vi ser därför fram emot ett fjärde kvartal då vi kan köra igång nästa fas i bolagets utveckling, med nya spännande möjligheter för BillerudKorsnäs. Trots ökande signaler om en utmanande konjunkturutveckling samt ett för närvarande tuffare valutaläge, är jag full av tillförsikt inför framtiden.”

Solna den 25 oktober 2012
Billerud Aktiebolag (publ)

Per Lindberg

För ytterligare information vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01, 070-248 15 17
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, 08-553 335 07, 073-037 08 74

Informationen är sådan som Billerud AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 07.02 den 25 oktober 2012.