9 maj 2012, 17:45 CET

Pressmeddelande från årsstämma i Billerud Aktiebolag (publ) den 9 maj 2012

Beslut vid årsstämman

Fastställande av resultat- och balansräkning samt utdelning
Vid årsstämman fastställdes resultat- och balansräkningar, koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för 2011. I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om en utdelning om 3,50 kronor per aktie. Avstämningsdag fastställdes till den 14 maj 2012 och utdelningen beräknas utsändas den 18 maj 2012.

Val av styrelseledamöter samt styrelsens ordförande
Stämman beslutade att omvälja Ingvar Petersson, Helena Andreas, Mikael Hellberg, Gunilla Jönson, Michael M.F. Kaufmann, Ewald Nageler och Yngve Stade samt att välja Lennart Holm och Jan Homan till ordinarie styrelseledamöter samt att inga suppleanter skulle utses. Stämman beslutade vidare att omvälja Ingvar Petersson till styrelsens ordförande och Michael M.F. Kaufmann till vice ordförande i styrelsen.

Valberedning inför årsstämman 2013
Stämman beslutade att valberedningen skall bestå av högst fyra ledamöter. Styrelsens ordförande är sekreterare i valberedningen. Styrelsens ordförande skall under hösten 2012 kontakta de till aktieinnehav större aktieägarna för att en valberedning skall inrättas. Namnen på de personer som skall ingå i valberedningen och namnen på de aktieägare de företräder skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2013.

Införande av långsiktigt incitamentsprogram och överlåtelse av aktier under det långsiktiga incitamentsprogrammet ("LTIP 2012")
Stämman beslutade om införande av LTIP 2012 och om överlåtelse av aktier under LTIP 2012. LTIP 2012 omfattar totalt högst 20 ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner inom Billerudkoncernen. För att kunna delta i LTIP 2012 krävs att deltagarna förvärvar aktier i Billerud till marknadspris på NASDAQ OMX Stockholm. Befintligt innehav av Billerudaktier får också tillgodoräknas som erfordrad investering. Därefter kommer deltagarna, efter en treårig intjänandeperiod att vederlagsfritt tilldelas aktier i Billerud förutsatt att vissa villkor är uppfyllda, däribland vissa prestationskrav hänförliga till finansiella mål under perioden 2012-2014.

Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om överlåtelse av egna aktier
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om överlåtelse av högst de egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut, antingen till tredje man som betalning i samband med företagsförvärv, och/eller överlåtelse på börs i syfte att erhålla likvida medel för betalning i samband med företagsförvärv. Överlåtelse på börs skall ske inom det vid var tid registrerade kursintervallet på aktierna. Bolagets befintliga innehav av aktier per dagen för kallelse till årsstämman var 1 720 314 aktier.

Beslut om ändring av bolagsordningen avseende bolagets firma
Stämman beslutade att ändra bolagsordningen till att ange att bolagets firma skall vara Billerud Aktiebolag (publ).

Övrigt
Vidare beslutade stämman bland annat att bevilja ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören för 2011 års förvaltning, att fastställa arvode åt styrelsen och ersättning för utskottsarbete, att fastställa arvode åt revisorerna samt att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01, 070-248 15 17
Sophie Arnius, Investor Relations Manager, 08-553 335 24, 070-590 80 72

Informationen är sådan som Billerud Aktiebolag (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 17.45 den 9 maj 2012.