25 okt 2012, 7:00 CET

Delårsrapport januari-september 2012

Avlämnad för offentliggörande den 25 oktober 2012 kl. 07.00

(Tabell återfinns i bifogad pdf)

Tredje kvartalet 2012

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 2 628 jämfört med MSEK 2 440 föregående kvartal.
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 161, på samma nivå som föregående kvartal. Lägre kostnader kompenserade för lägre faktureringskurser till följd av en starkare SEK.
  • Kvartalet belastades med förvärvsrelaterade engångskostnader om MSEK 16. Justerat för dessa engångskostnader uppgick rörelseresultatet till MSEK 177.
  • Priserna i lokal valuta för förpackningspapper förbättrades med i snitt cirka 2 procent jämfört med föregående kvartal till följd av realisering av tidigare aviserade prishöjningar.

Januari-september 2012 jämfört med samma period 2011

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 7 359, en ökning med 1 procent.
  • Rörelseresultatet minskade till MSEK 464, främst till följd av lägre priser.
  • Totalt har förvärvsrelaterade kostnader av engångskaraktär uppgått till MSEK 68 (0).
  • Den extra bolagsstämman godkände förvärvet av Korsnäs och bemyndigade styrelsen att genomföra de till förvärvet hörande emissionerna. Ny styrelse valdes för tillträde i samband med förvärvets genomförande.

Utsikter

• Orderläget inom förpackningspapperssegmenten var vid början av fjärde kvartalet 2012 i snitt på normalnivå för säsongen och bedöms fortsatt vara det för merparten av produktsegmenten under resterande delen av 2012.
  • Prisökningar för nyfiberbaserad wellråvara som aviserats under tredje kvartalet 2012 bedöms ge effekt under fjärde kvartalet 2012.
  • Tillkommande transaktionskostnader av engångskaraktär bedöms uppgå till cirka MSEK 45, varav merparten bedöms belasta det kvartal i vilket sammanslagningen med Korsnäs genomförs. Utöver dessa kostnader tillkommer finansierings- och integrationskostnader av engångskaraktär hänförliga till samgående med Korsnäs vilka infaller efter slutförandet av transaktionen.
  • Vedkostnaden bedöms under 2012 vara cirka 6 procent lägre jämfört med 2011.

Kommentar av Billeruds VD Per Lindberg:
Stabilt resultat

”Årets tredje kvartal uppvisar fortsatt stabila orderböcker, en nettoomsättning på MSEK 2 628 och ett rörelseresultat på MSEK 161. Jag är förhållandevis nöjd med det resultatet eftersom det inkluderar två underhållsstopp och effekten av en starkare svensk krona. Vi har under kvartalet aviserat prishöjningar inom wellråvara. Tidigare aviserade prishöjningar inom kraft- och säckpapper visar sig i resultatet för tredje kvartalet, om än något under förväntningarna. Det bidrar till en prishöjning på förpackningspapper på 2 procent i kvartalet.

Våra finska produktionsenheters bidrag till affärsverksamheten utvecklas enligt plan och vi ser positiva effekter av förvärvet. Under det kommande kvartalet går vi ur vårt temporära serviceavtal med UPM och vi kommer därefter att stå på egna ben avseende orderhantering, IT-system och drift. Det kommer att ge förbättrade möjligheter att realisera synergier från förvärvet. I och med att det finska förvärvet kraftigt reducerar vår exponering mot avsalumassamarknaden särredovisar inte vi längre vår försäljning av avsalumassa utan från och med detta kvartal ingår denna verksamhet som en del i affärsområde Packaging & Speciality Paper.

Arbetet med förberedelserna för att slutföra samgåendet med Korsnäs och att planera integrationen av bolagen pågår för fullt. Vi förväntar oss besked från berörda konkurrensmyndigheter i mitten av november. Sammanslagningen bedöms fortsatt ske under fjärde kvartalet 2012.

Vi ser därför fram emot ett fjärde kvartal då vi kan köra igång nästa fas i bolagets utveckling, med nya spännande möjligheter för BillerudKorsnäs. Trots ökande signaler om en utmanande konjunktur-utveckling samt ett för närvarande tuffare valutaläge, är jag full av tillförsikt inför framtiden.”

Delårsrapporten presenteras av Billeruds VD och koncernchef Per Lindberg och Ekonomi- och finansdirektör Susanne Lithander på en press- och analytikerkonferens torsdagen den 25 oktober kl. 10.00. Plats: Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm.

Eventuella frågor med anledning av denna rapport besvaras av Per Lindberg, VD och koncernchef,
+46 702 481 517 och Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, +46 730 370 874.

Informationen är sådan som Billerud AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande den 25 oktober 2012 kl 07.00. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla.

Billerud – ”The Natural Part in Smarter Packaging”. Förpackningstillverkare och varumärkesägare erbjuds mervärde i form av varumärkesförstärkande, produktivitetshöjande och miljöbefrämjande förpackningslösningar. Billerud har en världsledande marknadsposition inom nyfiberbaserade förpackningspapper. Billerud omsätter ca MSEK 11 000 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. www.billerud.se