15 feb 2011, 8:02 CET

Stärkt position för Billerud

Billeruds VD Per Lindberg kommenterar utvecklingen under fjärde kvartalet 2010:

”Jag är glad, nöjd och imponerad över den utveckling vi har haft under 2010. Vi går ut ur 2010 med en rörelsemarginal om 15 procent för förpackningspapper för det fjärde kvartalet. För helåret 2010 uppnår vi för koncernen, för första gången sedan våra finansiella mål sattes 2006, en rörelsemarginal om 12 procent, väl över vårt mål om 10 procent över en konjunkturcykel. Efterfrågan på våra produkter ökade mycket starkt under året och vi upplever att det vi fokuserat på har gett resultat.

2010 är ett år vi kan titta tillbaka på och se att vi framgångsrikt brutit ny terräng. Det är extra glädjande eftersom vårt tillvägagångssätt bryter mot en spridd föreställning i branschen att storskalighet är nyckeln till framgång. Jag tror istället att det som förklarar framgång är en stark fokusering på ett område – i vårt fall valda förpackningssegment – och att ligga först i utveckling av material och lösningar. Jag är övertygad om att Billerud har en stark utgångspunkt i att kunna erbjuda produkter som har miljömässig hållbarhet som fundamental egenskap. Vi ska fortsätta att utveckla vårt erbjudande med alternativ till traditionell plast i förpackningar och ser tydliga tecken på att våra kunder och omvärlden uppskattar den väg Billerud har slagit in på. Vi tar med tillförsikt oss an 2011 och ser goda möjligheter att fortsätta utveckla Billerud och skapa aktieägarvärde utifrån vår stärkta position.”

Solna den 15 februari 2011
Billerud AB (publ)

Per Lindberg

För ytterligare information vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01, 070-248 15 17
Bertil Carlsén, Ekonomi- och finansdirektör, 08-553 335 07, 073-021 10 92

Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 08.02 den 15 februari 2011.