14 feb 2011, 8:00 CET

Exklusivt samarbetsavtal med Chesapeake

Chesapeake, en ledande förpackningsleverantör med fokus att skydda och marknadsföra stora globala varumärken, har tecknat ett exklusivitetsavtal med Billerud. Överenskommelsen innebär att Chesapeake får ensamrätt att använda FibreForm® i Storbritannien och exklusivitet för ett antal specifika produktapplikationer över hela Europa.

Genom samarbetet med Chesapeake kommer Billerud ytterligare ett steg närmare de stora globala varumärkesägarna, vilket kommer att snabba upp processen att få ut fler unika FibreForm-förpackningar på marknaden.

–        I Chesapeake har vi hittat en partner som delar vår passion för innovativa förpackningar som stärker kundens varumärken, säger Johan Nellbeck, affärsområdesdirektör Packaging & Speciality Paper inom Billerud.

Chesapeake har med FibreForm som bas utvecklat ett unikt koncept som ger förpackningarma tredimensionella former. Konceptet marknadsförs under namnet Impressions™ och tillverkningen sker genom en speciell låg energiprocess som ger det distinkta och tredimensionella formerna. Impressions är ett mer miljövänligt förpackningsalternativ som ersätter fossil plast i en rad applikationer.

–        Våra designer och tekniska team har arbetat hårt för att utveckla den perfekta processen för att konvertera materialet och designa förpackningarna. Vi anser att vårt koncept Impressions öppnar helt nya möjligheter för tillverkare och varumärkesägare att  differentiera sin marknadsföring. Vi utmanar gränserna varje dag och våra förpackningar talar sitt tydliga språk säger Carol Hammond, chef för FoU vid Chesapeake.