28 okt 2011, 7:45 CET

Delårsrapport Januari-september 2011

Avlämnad för offentliggörande den 28 oktober 2011 kl. 07.45

(Tabell återfinns i bifogad pdf)

Januari-september 2011 jämfört med samma period 2010

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 7 257 (6 549), en ökning med 11 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 903 (711), motsvarade en marginal på 12 procent (11).
  • Periodens resultat uppgick till MSEK 638 (480).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK 6,19 (4,66).

Juli-september 2011 jämfört med april-juni 2011

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 2 327 (2 383).
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 296 (275). Ökningen beror främst på lägre kostnader, bland annat i form av lägre kostnader för periodiskt underhållsstopp och lägre kostnader för insatsvaror.
  • Orderläget försvagades under kvartalet.
  • Priserna i lokal valuta för förpackningspapperssegmenten var stabila jämfört med andra kvartalet. Mot slutet av kvartalet ökade dock prispressen.
  • Marknadsrelaterade stopp genomfördes under kvartalet, främst avseende säckpapper, i syfte att återställa marknadsbalansen.

Utsikter för helåret 2011

• Marknadsutvecklingen vid början av fjärde kvartalet har präglats av viss osäkerhet avseende efterfrågan. Kunder har fortsatt att minska lagernivåerna av förpackningspapper, vilket påverkar orderläget negativt. Dock bedöms den underliggande efterfrågan i de flesta segment vara relativt stabil.
  • Inledningen av fjärde kvartalet har präglats av ett fortsatt tryck på priserna.
  • Billerud fortsätter arbetet med att öka andelen försäljning av förpackningslösningar dvs. material i kombination med tjänster för att skapa förutsättningar för en relativt sett stabilare utveckling.

Kommentar av Billeruds VD Per Lindberg:
Starkt resultat och mycket starkt kassaflöde
”Billerud levererar ännu ett starkt resultat för tredje kvartalet med en rörelsemarginal på 13 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 531, vilket är mycket starkt. Rörelseresultatet för kvartalet ligger på MSEK 296, vilket innebär att resultatet för det tredje kvartalet är lika starkt som årets föregående kvartal. Detta trots att periodiskt underhållsstopp och marknadsrelaterade stopp genomfördes. Det försvagade marknadsläget under kvartalet återspeglas alltså inte i siffrorna. Vi behöll prisnivån i lokal valuta inom förpackningspapperssegmenten, men upplevde under tredje kvartalets senare del prispress från marknaden.

Vårt arbete med att stärka Billeruds varumärke som ”The Natural Part in Smarter Packaging” lanserades i samband med att Billerud öppnade NASDAQ OMX i New York den 26:e september. Med detta tydliggör vi vår position att vara ett mer kund- och lösningsorienterat företag och vi erbjuder förpackningstillverkare och varumärkesägare tydligt mervärde med varumärkesförstärkande, produktivitetshöjande och miljöbefrämjande förpackningslösningar.

Under kvartalet har vi också erhållit erkännanden i form av förpackningsvärldens finaste designpris, Pentawards Best of the Show, som gick till NINE, Billeruds innovations- och designbyrå, samt Design Challenge 2011 vid Nordens största förpackningsmässa som vanns av Chesapeakes nya förpackningssortiment Impressions™ baserad på Billerud FibreForm®.

Även om marknadssituationen i dagsläget är osäker så ser jag framtiden an med stor tillförsikt. Vi känner oss mycket väl rustade att ta oss an både de utmaningar och möjligheter som ligger framför oss.”

Delårsrapporten presenteras av Billeruds VD Per Lindberg och Ekonomi- och finansdirektör Susanne Lithander på en press- och analytikerkonferens fredagen den 28 oktober 2011 kl. 10.30.
Plats: Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm.

Eventuella frågor med anledning av denna rapport besvaras av Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 702 481 517 och Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, +46 730 370 874.

Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande den 28 oktober 2011 kl. 07.45. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.

Billerud – ”The Natural Part in Smarter Packaging”. Förpackningstillverkare och varumärkesägare erbjuds mervärde i form av varumärkesförstärkande, produktivitetshöjande och miljöbefrämjande förpackningslösningar. Billerud har en världsledande marknadsposition inom nyfiberbaserade förpackningspapper. Billerud omsätter ca MSEK 9 000 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. www.billerud.se