Regulatorisk
Pressmeddelande
20 apr 2011, 7:45 CET

Delårsrapport Januari-mars 2011

Avlämnad för offentliggörande den 20 april 2011 kl. 07.45.

(Tabell återfinns i bifogad pdf)

Januari-mars 2011 jämfört med samma period 2010

  • Nettoomsättningen uppgick till MSEK 2 547 (2 190), en ökning med 16 procent.
  • Periodens resultat uppgick till MSEK 235 (156).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK 2,28 (1,52).
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 332 (234), motsvarade en marginal på 13 procent (11). Ökningen var till stor del hänförlig till förbättrade priser.

Januari-mars 2011 jämfört med oktober-december 2010

  • Nettoomsättningen uppgick till MSEK 2 547 (2 279), en ökning med 12 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 332 (326). Ökningen om 2 procent är främst hänförlig till högre försäljningsvolymer.
  • Det starka orderläget fortsatte under första kvartalet.

Utsikter för helåret 2011

  • Orderläget är fortsatt gott eller mycket gott inom de flesta av Billeruds förpackningspappersområden, vilket ger förutsättningar för en stabil utveckling inom Billeruds segment för förpackningspapper och förpackningspapperslösningar.
  • Prisökningar som aviserats under första kvartalet 2011 bedöms ge effekt under de kommande kvartalen.
  • Effekterna av en starkare SEK kompenseras till stor del av gjorda valutasäkringar.

Kommentar av Billeruds VD Per Lindberg:

Försäljningstillväxt med stark marginal

”Det är med stor tillfredsställelse jag noterar att den goda utvecklingen fortsätter för Billerud. Vi har under första kvartalet sålt rekordvolymer vilket givit en tillväxt på över 10 procent jämfört med föregående kvartal, och detta med en fortsatt stark rörelsemarginal på 13 procent. Vår ambition har varit att nå ett stabilt och högt rörelseresultat som en bas för tillväxt. Det har vi successivt lagt grunden för under 2010 och den starkare basen har även förstärkts under årets första kvartal. Det är också glädjande att se att vår tillväxt i omsättning kommer från en kombination av volymtillväxt, en förbättrad mix av produkter och marknader samt också ett ökat pris i lokal valuta. Detta har gjort att vi har kunnat möta kostnadsökningarna och en starkare krona under kvartalet.

Marknaden som helhet fortsätter att vara stark, även om styrkan på vissa mindre segment har börjat avta. Den starka svenska kronan kommer också att få konsekvenser på sikt. Vi jobbar på kort sikt med att säkra växelkurser och på lite längre sikt med priset på våra produkter. Dock kommer det på sikt att bli svårare att kompensera en allt starkare svensk krona med höjda priser, vilket gör att vi måste fortsätta att se över vår kostnadsbas och i vilka valutor vi har våra kostnader.

Vår kontinuerliga vidareutveckling av våra kunderbjudanden och vår förmåga att sälja fortsätter att vara i fokus och ge resultat. Från och med detta kvartal talar vi i externa och interna sammanhang om sålda volymer istället för levererade volymer. Det avspeglar vårt allt större fokus på försäljning. Vi hoppas att resten av branschen följer oss i denna viktiga förändring i branschens språkbruk.”

Delårsrapporten presenteras av Billeruds VD Per Lindberg och Ekonomi- och finansdirektör Bertil Carlsén på en press- och analytikerkonferens onsdagen den 20 april kl. 10.30. 

Plats: Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57 A, Stockholm.

Eventuella frågor med anledning av denna rapport besvaras av Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 702 481 517 och Bertil Carlsén, Ekonomi- och finansdirektör, +46 730 211 092.

Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande den 20 april 2011 kl. 07.45. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.

Billerud är ett förpackningspappersföretag. Affärsidén är att erbjuda kunderna förpackningsmaterial och lösningar som främjar och skyddar deras produkter - förpackningar som är attraktiva, starka och gjorda av förnyelsebara material. Billerud har en världsledande position inom ett flertal produktsegment, både inom papper till konsumentförpackningar och för industriella ändamål. Produktionen sker vid koncernens tre integrerade massa- och pappersbruk i Sverige samt vid ett brittiskt pappersbruk.

www.billerud.se