Pressmeddelande
2 nov 2011, 9:45 CET

De fyra elementen tog hem segern i SPICE:11 – Billerud och NINE’s förpackningstävling i samarbete med Berghs

Vinnarna i Billerud, NINE och Berghs School of Communications tävling SPICE:11 utgick ifrån orden lekfullt, annorlunda och smart när de utvecklade den segrande förpackningen för Orrefors Kosta Boda. Med glasblåsarkonstens fyra element som grafiskt uttryck, där jord och eld representerar Kosta Boda och vind och vatten Orrefors, lyckades de konceptualisera en förpackningslösning med såväl nytänkande som funktionalitet.

Smartare förpackningar är konceptbärare och har blivit ett allt viktigare konkurrensmedel när många varumärken vill kommunicera, bygga och stärka sina varumärken. Billerud initierade därför förra året tillsammans med sin designbyrå NINE ett långsiktigt samarbete med Berghs School of Communication för att bidra med kunskap om förpackningsutveckling baserat på förnybara material och samtidigt inspireras av Europas bästa studenter inom design och kommunikation.

Samarbetet som går under namnet SPICE höll för andra året i rad en kurs på Berghs, ”Hållbar Förpackningsdesign – SPICE:11”, som har samlästs av utbildningarna Grafisk design och Produktionsledning/Operativ Projektledning.

Avsparken för kursen hölls på Billeruds bruk Gruvön i värmländska Grums, där studenterna bjöds på rundvandring i bruket och besökte Billeruds kunskapscenter Box Lab där de fick lära sig om Billeruds utbud av material och pappersprocesser samt fick hjälp med sina förpackningsprover.

"Berghs utgångspunkt i undervisningen är att vi ligger nära verkligheten - det kunde knappast bli verkligare än att starta den här kursen med ett besök i Grums", konstaterade Charlotta Rydholm, ämnesansvarig för Berghs heltidsutbildning Produktionsledning/Operativ projektledning.

Kursens avslutande utmaning bestod i tävlingen SPICE:2011 där eleverna tävlade om att utveckla ett helt nytt koncept för gåvoförpackningar till Orrefors Kosta Bodas produkter. Målet var att förpackningarna skulle höja värdet för produkten, skapa igenkänning och varumärkesidentifiering samt effektivisera och rationalisera packning och logistik av konceptet. Studenternas lösningar och kommunikativa idéer presenterades inför en jury bestående av Billerud, NINE, Berghs och Orrefors Kosta Boda och bedömdes enligt kriterierna; originalitet, relevans, kvalitet/utförande och genomförbarhet.

”Det var oerhört spännande att se studenternas slutleveranser. Förpackningen är ett mycket viktigt verktyg för kommunikation och marknadsföring mot konsument och det är avgörande att ha en strategi för hela produktlivscykeln. Och det handlar mycket om att hitta balansen mellan kreativa idéer och praktiska möjligheter vilket vinnarna lyckats mycket bra med”, säger Jimmy Nyström, Business Development Director, Packaging Boards, Billerud.

Det vinnande laget bestående av de grafiska designerna Oskar Wettergren och Anna Jadvi samt produktionsledarna Cornelia Röslund och Peter Orre kan nu se fram emot en resa till och uppehälle på Kosta Boda Art Hotel med möjligheter att blåsa sitt egna glas i hyttan i Kosta.