15 apr 2010, 10:50 CET

Skärblacka bruk hotas av produktionsstopp

Om medlemmarna i Pappersanställdas förbund väljer att låta sitt varsel om total arbetsnedläggelse vid Billeruds bruk i Skärblacka träda i kraft imorgon kl 06.00 den 16 april, kommer produktionen att helt stoppas vid Skärblacka bruk. Produktionsbortfallet beräknas påverka Billeruds resultat med cirka MSEK 3 per dag, och därtill leda till engångskostnader för upp- och nedeldning av sodapannan om cirka MSEK 2,5. Dessa kostnader är exklusive eventuell ersättning som kan komma att utgå från Svenskt Näringslivs konfliktfond. – Det är synnerligen olyckligt om Pappers väljer att stänga ned ett för Billerud och Billeruds kunder mycket viktigt bruk. Genom detta skadas våra viktiga kunder och dessutom arbetstillfällen vid bruket, säger Billeruds VD och koncernchef Per Lindberg. För ytterligare information vänligen kontakta: Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01, 070-248 15 17 Bertil Carlsén, Ekonomi- och finansdirektör, 08-553 335 07, 073-021 10 92 Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 10.50 den 15 april 2010