4 maj 2010, 18:20 CET

Pressmeddelande från årsstämma i Billerud AB (publ) den 4 maj 2010

Beslut vid årsstämman Utdelning Beslutade stämman i enlighet med styrelsens förslag om en utdelning om 0,50 kronor per aktie. Avstämningsdag fastställdes till den 7 maj 2010 och utdelningen beräknas utsändas av Euroclear Sweden AB den 12 maj 2010. Val av styrelseledamöter samt styrelsens ordförande Beslutade stämman att omvälja Ingvar Petersson, Gunilla Jönson, Michael M.F. Kaufmann, Per Lundberg, Ewald Nageler, Yngve Stade och Meg Tivéus till ordinarie styrelseledamöter samt att inga suppleanter skulle utses. Beslutade vidare stämman omvälja Ingvar Petersson till styrelsens ordförande och Michael M.F. Kaufmann till vice ordförande i styrelsen. Valberedning inför 2011 års ordinarie bolagsstämma Beslutade stämman att valberedningen skall bestå av högst fyra ledamöter. Styrelsens ordförande är sekreterare i valberedningen. Styrelsens ordförande skall under hösten 2010 kontakta de till aktieinnehav större aktieägarna för att en valberedning skall inrättas. Namnen på de personer som skall ingå i valberedningen och namnen på de aktieägare de företräder skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2011 och grundas på de kända aktieinnehaven omedelbart före offentliggörandet. Ordförande i valberedningen skall, om inte ledamöterna enas om annat, vara den ledamot som representerar den till aktieinnehav största ägaren. Valberedningen är beslutsför om mer än hälften av hela antalet ledamöter i valberedningen är närvarande. Överlåtelse av aktier med anledning av det långsiktiga incitamentsprogrammet som infördes vid årsstämman 2007 ("LTIP 2007") Beslutade stämman, i syfte att genomföra LTIP 2007, om överlåtelse av högst 160 000 av bolagets egna aktier att överlåtas till deltagarna i LTIP 2007 i form av s.k. matchnings och prestationsaktier samt att styrelsen skall äga rätt att överlåta högst 50 000 aktier av det totala egna innehavet av Billerudaktier i syfte att täcka vissa kostnader, i huvudsak sociala avgifter, hänförliga till LTIP 2007. Överlåtelse av aktier skall ske på NASDAQ OMX Stockholm till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att det är till fördel för bolaget att överlåta aktier enligt förslaget för att fullgöra åtaganden enligt beslutat incitamentsprogram. Införande av långsiktigt incitamentsprogram och överlåtelse av aktier under det långsiktiga incitamentsprogrammet ("LTIP 2010") Beslutade stämman om införande av LTIP 2010 och om överlåtelse av aktier under LTIP 2010. LTIP 2010 omfattar totalt högst 90 ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner inom Billerudkoncernen. För att kunna delta i LTIP 2010 krävs att deltagarna förvärvar aktier i Billerud till marknadspris på NASDAQ OMX Stockholm. Befintligt innehav av Billerudaktier får också tillgodoräknas som erfordrad investering. Därefter kommer deltagarna, efter en treårig intjänandeperiod att vederlagsfritt tilldelas aktier i Billerud förutsatt att vissa villkor är uppfyllda, däribland vissa prestationskrav hänförliga till finansiella mål under perioden 2010-2012. Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om överlåtelse av egna aktier Beslutade stämman att bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om överlåtelse av de egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut, antingen till tredje man som betalning i samband med företagsförvärv, och/eller överlåtelse på börs i syfte att erhålla likvida medel för betalning i samband med företagsförvärv. Övrigt Vidare beslutade stämman bland annat att fastställa resultat- och balansräkningar, koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för 2009, att bevilja ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören för 2009 års förvaltning, att fastställa arvode åt styrelsen och ersättning för utskottsarbete, arvode åt revisorerna samt att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Solna den 4 maj 2010 Billerud AB (publ) Per Lindberg VD och koncernchef För ytterligare information kontakta: Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01 eller 070-248 15 17 Bertil Carlsén, Ekonomi- och finansdirektör, 08-553 335 07 eller 073-021 10 92 Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande den 4 maj 2010 kl 18.20.