28 okt 2010, 9:00 CET

Nya innovativa säckkonstruktioner lanseras

Billerud lanserar nu en helt ny serie säckkonstruktioner med fokus på varumärkesägarens krav på hög produktivitet kombinerat med fuktbarriär, lång hållbarhet, attraktiv design och komposterbarhet genom användning av bioplast.

Fuktbarriärer tvingar ofta kunderna att ge avkall på produktiviteten i fyllningsprocessen, men med dessa nya konstruktioner är detta inte längre nödvändigt.

– Slutkundsperspektivet är drivkraften bakom utvecklingen av Billeruds nya förpackningslösningar för bland annat byggmaterial och industriella mineraler i pulverform, säger Johan Nellbeck, affärsområdesdirektör, Packaging & Speciality Paper.

QuickFill® Biotex för minskad miljöpåverkan
QuickFill® BioTex är ett av säck koncepten med en fuktbarriär av bioplast från dotterbolaget Billerud Tenova Bioplastics. Barriären tillverkas av förnyelsebar råvara med ursprung i majsstärkelse. Alla komponenter i QuickFill® BioTex är både bionedbrytbara och komposterbara enligt EN-13432.

Tester hos kund och Billerud Sack Lab, viktiga verktyg i utvecklingen
Billeruds högporösa säckpapper - QuickFill® som kombinerar hög styrka och hög porositet är en viktig beståndsdel i de nya säckkonstruktionerna. Billeruds säcklaboratorium och medarbetarnas långa erfarenhet av värdekedjan för industriella säckar är viktiga beståndsdelar i forsknings- och utvecklingsarbetet.
- Vi är mycket nöjda med såväl testerna vid säcklaboratoriet i Karlsborg som provkörningar och funktionalitetstester ute hos kund som visar att alla fem säckförpackningslösningarna  erbjuder mervärden och fungerar väl, säger Johan Nellbeck.