10 jun 2010, 8:00 CET

Marks & Spencer lanserar skivad skinka i pappersförpackning baserad på Billerud FibreForm®

​Billerud FibreForm® är papperet som kan konkurrera med plaster inom områden där detta tidigare inte varit möjligt. Brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer är första företag som nu väljer FibreForm som förpackningslösning till skivad smörgåsmat.

Marks & Spencer lanserar en pappersförpackning till sin nya skivade skinka. Förpackningen baseras på Billerud FibreForm – papperet med mycket hög töjbarhet som kan formas i befintliga termoformningslinjer utan kostsamma investeringar.

Marks & Spencers nya förpackning ger lika hög produktsäkerhet som traditionella plasttråg, då en skyddande barriär bevarar produktens kvalitet och smak. Förpackningen utvecklades tack vare ett samarbete mellan Marks & Spencer, Billerud och Flextrus. Billerud tillverkar det unika papperet och Flextrus förser papperet med en avancerad och skräddarsydd barriärlösning, förseglingsegenskaper och tryck.

Att Marks & Spencer nu väljer FibreForm, ligger i linje med företagets innovationsambitioner och miljömässiga referenser.

Marks & Spencer glädjs åt att vara först med att lansera denna förpackningslösning med Billerud. Vår skinka får ett förstklassigt utseende genom FibreForm förpackningen som är tillverkad av hållbart, FSC certifierat papper. Det är viktigt för Marks & Spencer att arbeta med leverantörer som förser oss med innovativa lösningar för morgondagens förpackningar och Billerud har stöttat vårt innovationsarbete genom deras proaktiva arbetssätt”, säger Mark Caul, Packaging Technologist, hos Marks Spencer.

“Våra kunder, och framför allt internationella varumärkesägare, har visat stort intresse för FibreForm. Vi är mycket stolta över att Marks & Spencer har valt FibreForm till en smart förpackningslösning som hjälper dem att differentiera sina produkter och som samtidigt är skonsam för miljön”, säger Johan Nellbeck, Affärsområdesdirektör, Billerud Packaging & Speciality Paper.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Armin van Overbeek, Sales & Marketing Director, +46 705 508 505

Billerud FibreForm® – det formbara papperet
Hemligheten bakom FibreForm är dess höga töjbarhet som öppnar dörrarna till en mängd av applikationer. Papperet gör det möjligt att utveckla unika förpackningslösningar med spännande, naturliga former och djupa präglingar som förstärker varumärken. FibreForm kan konkurrera med plaster inom områden där detta tidigare inte varit möjligt.

Papperets miljövärde är betydande. FibreForm är tillverkat av 100 procent nyfiber och är godkänt för direktkontakt med livsmedel. FibreForm är FSC certifierat – en garanti för att råvaran härstammar från ett hållbart skogsbruk.

Billeruds affärsidé är att erbjuda krävande kunder förpackningsmaterial och lösningar som främjar och skyddar deras produkter - förpackningar som är attraktiva, starka och gjorda av förnyelsebara material. Billerud har en världsledande position inom ett flertal produktsegment, både inom papper till konsumentförpackningar och för industriella ändamål. Produktionen sker vid koncernens tre integrerade massa- och pappersbruk i Sverige samt vid ett brittiskt pappersbruk.

www.billerud.se