Regulatorisk
Pressmeddelande
2 nov 2010, 8:30 CET

Första SPICE-tävlingen i förpackningsdesign på Berghs nu avgjord

​Billerud har initierat ett långsiktigt samarbete med Berghs School of Communication. Syftet är dels att bidra med kunskap om förpackningsutveckling baserat på förnyelsebara material, dels att inspireras av framstående studenter som sannolikt kommer att påverka morgondagens förpackningar.

Under oktober månad deltog ett 50-tal studenter inom grafisk design, produktions- och projektledning i den första SPICE-tävlingen, SPICE:10 (Sustainable Packaging Innovation & Communication Event 2010). Utmaningen bestod i att utveckla ett helt nytt förpackningskoncept åt LEAF, en av Europas ledande godis- och tuggummitillverkare. Inom ramen för uppdraget fick studenterna både namnge, förpacka och marknadsföra en helt ny typ av tuggummi mot en definierad ung, urban, trendmedveten målgrupp. I leveransen ingick både reklamfilm och prototyper.

 -          Att få några av Europas bästa studenter inom design och kommunikation att jobba intensivt med förpackningar som marknadsföringsvapen är oerhört intressant. När de dessutom själva är målgruppen för många av produkterna blir det ännu mer spännande att delta, säger Jon Haag, VD för Nine Total Packaging Partner.

 Vinnarna bakom förpackningen Chewho tilldelades SPICE Scholarship som består av en weekendresa till en av Europas mest spännande designstäder. Juryn bestod av medlemmar från Billerud, LEAF och Berghs.