29 apr 2010, 10:00 CET

Delårsrapport Januari-mars 2010

Avlämnad för offentliggörande den 29 april 2010 kl. 10.00 (Tabell återfinns i bifogad pdf) Januari-mars 2010 jämfört med samma period 2009 • Nettoomsättningen uppgick till MSEK 2 190 (1 900). • Periodens resultat uppgick till MSEK 156 (-39). • Resultat per aktie uppgick till SEK 1,52 (-0,53). • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 234 (-37), vilket motsvarade en marginal på 11 procent (-2). Januari-mars 2010 jämfört med oktober-december 2009 • Nettoomsättningen uppgick till MSEK 2 190 (2 060). • Periodens resultat uppgick till MSEK 156 (160). • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 234 (231), en förbättring med MSEK 3, främst till följd av förbättrade priser i lokal valuta vilket motverkades av ökade rörliga kostnader. • Det starka orderläget fortsatte under första kvartalet. • Fortsatt starkt kassaflöde. Utsikter för helåret 2010 • Andra kvartalet 2010 har börjat med fortsatt god efterfrågan inom samtliga segment. • Prishöjningar har genomförts för alla produkter och ytterligare prisökningar har annonserats i syfte att successivt återställa priserna till långsiktigt hållbara nivåer. • Strejkåtgärder under andra kvartalet påverkar totala leveranser för helåret negativt. Delårsrapporten presenteras av Billeruds VD Per Lindberg och Ekonomi- och finansdirektör Bertil Carlsén på en presskonferens torsdagen den 29 april kl. 13.00. Plats: Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57 A, Stockholm. Kommentar av Billeruds VD Per Lindberg: Andra kvartalet i rad med en rörelsemarginal över 10 procent ”Med ett rörelseresultat på 234 miljoner kronor för det första kvartalet 2010 har vi nu två kvartal i rad bakom oss då vi når vårt mål att ha en rörelsemarginal över 10 procent. Detta, och en fortsatt stabil efterfrågan är tecken på att återhämtningen nu står på en allt stabilare grund. Den goda efterfrågan gör att arbetet med att återställa prisnivåerna har mycket goda förutsättningar att fortsätta. Vi tvingas dock anpassa tempot i prisökningarna till våra kunders marknadssituation, varför ökningarna genomförs stegvis i takt med att deras verksamhet förbättras. Parallellt fortsätter också arbetet med att utveckla våra produkter. Vi ser löpande resultatet i form av nya kunder, nya tillämpningar och kommersiella framgångar. Det är tillfredsställande att se det vi åstadkommit när det gäller nytänkande och innovation, även om mycket återstår. Billerud står nu starkt både verksamhetsmässigt och finansiellt och vi ser framåt med tillförsikt mot en fortsatt återhämtning.” Eventuella frågor med anledning av denna rapport besvaras av Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 8 553 335 00 eller +46 70 248 15 17 och Bertil Carlsén, Ekonomi- och finansdirektör, +46 8 553 335 00 eller +46 730 211 092 Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.