21 okt 2009, 8:00 CET

Packaging Innovation Award tilldelas Flextrus och Billerud gemensamt

Vid Skandinaviens största förpackningsmässa som pågår i Göteborg, belönas den unika förnyelsebara förpackningslösningen Flextrus Paperlite ®, baserad på Billeruds FibreForm®, med Packaging Innovation Award. Utmärkelsen delas ut av Packaging Industry Awards som premierar företag och enskilda personer som under året på något sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling.

Det vinnande förpackningskonceptet baseras på FibreForm, ett speciellt utvecklat papper med unik töjbarhet, som kombineras med tillsatta barriär- och förseglingsegenskaper. Resultatet är ett förnyelsebart förpackningsmaterial som kan termoformas i livsmedelsföretagens befintliga maskiner utan större investeringar. Den innovativa förpackningslösningen ger både miljövinst och tydlig produktdifferentiering genom förpackningens unika utseende och känsla. - Varje dag bär konsumenter hem tiotusentals termoformade plasttråg som används i livsmedelsförpackningar. Med FLEXTRUS PAPERLITE ®, baserad på Billeruds FibreForm®, minskar miljöpåverkan avsevärt, säger Per Nyström, VD för Flextrus. - Flextrus är en innovativ samarbetspartner för Billerud som tillför kompetens avseende barriär, formning, försegling och tryck på vårt FibreForm® material. Att gemensamt ta emot utmärkelsen Packaging Innovation Award är ytterligare ett bevis på resultatet av vårt goda samarbete, säger Johan Nellbeck, affärsområdeschef Packaging & Specialty Papers. FibreForm är FSC-certifierat och tillverkas av en förnyelsebar råvara som dessutom ger komposterbara och återvinningsbara förpackningar. Billerud uppfyller kraven för spårbarhetscertifikat enligt PEFC och de svenska bruken samt Billerud Skog innehar FSC-certifikat.