19 maj 2009, 14:00 CET

Ny produkt från Billerud- Hygienisk kartong i nyfiber för pappersmuggar

Billerud förstärker produktportföljen inom området pappersförpackningar för drycker och våta livsmedel genom att lansera Billerud Pure Board. Det är en vit kartong gjord helt av nyfiber för att möta höga krav på hygien.

Billerud Pure Board kan fås med olika PE-beläggningar på en eller två sidor som ger kartongen en tillförlitlig vätskebarriär. Billerud Pure Board används för tillverkning av pappersmuggar. Den lämpar sig också för tillverkning av papperstallrikar, matlådor och produkter som kommer i direkt kontakt med färdigrätter och drycker. Billerud Pure Board innehåller endast nyfiber vilket ger ett mycket rent material som lämpar sig bättre för kontakt med livsmedel än papper baserat på returfibrer. -Vi har flera mindre maskiner som kan ta fram produkten. Det ökar vår flexibilitet som gör att vi kan utmana andra tillverkare särskilt i Europa. Vi har redan kommit igång med regelbundna leveranser till ett antal kunder, säger Lennart Eberleh, Billeruds affärsområdeschef Packaging Boards. Billerud Pure Board tillverkas hos Billeruds bruk Gruvön i Värmland. Billeruds bruk i Sverige är certifierade enligt FSC och PEFC. Gruvöns bruk är dessutom hygiencertifierat enligt BRC/IoP. Solna den 19 maj 2009 Billerud AB (publ) Per Lindberg VD och Koncernchef För ytterligare information, vänligen kontakta: Lennart Eberleh, Affärsområdeschef Packaging Boards, tfn 0555-410 37 alt. 070- 667 10 37 Besök även Billeruds hemsida: www.billerud.com