27 aug 2009, 17:30 CET

Kommuniké från extra bolagsstämma i Billerud AB (publ)

Vid extra bolagsstämma den 27 augusti 2009 fattades bl.a. beslut om att godkänna styrelsens beslut om nyemission av aktier. För att möjliggöra genomförandet av nyemissionen fattade bolagsstämman även beslut om ändring av bolagsordningen, minskning av aktiekapitalet och fondemission enligt nedan.

Avlämnad för offentliggörande den 27 augusti 2009 kl. 17.30 Beslut om ändring av bolagsordningen samt minskning av aktiekapitalet Bolagsstämman beslutade om ändring av bolagsordningen vad avser kapitalgränserna i syfte att möjliggöra minskningen av aktiekapitalet. Bolagsstämman beslutade vidare om en minskning av aktiekapitalet med 400 072 822,50 kronor, utan indragning av aktier, för avsättning till fond. Beslut om ändring av bolagsordningen samt godkännande av styrelsens beslut om nyemission av aktier Stämman beslutade att ändra bolagsordningen vad avser kapitalgränser och gränserna för antalet aktier i syfte att möjliggöra nyemissionen och fondemissionen och beslutade att godkänna styrelsens beslut om nyemission av aktier, varigenom aktiekapitalet kan ökas med ett belopp om högst SEK 257 457 850. Villkoren för emissionen innebär att varje befintlig aktie i Billerud berättigar till en (1) teckningsrätt och en (1) teckningsrätt ger rätt till teckning av en ny aktie. Teckningskursen är SEK 19 per aktie vilket innebär att nyemissionen kommer att tillföra Billerud högst cirka MSEK 978 före avdrag för emissionskostnader. Avstämningsdag hos Euroclear Sweden AB för erhållande av teckningsrätter är den 1 september 2009. Detta innebär att Billerud-aktien kommer att handlas exklusive teckningsrätt från och med den 28 augusti 2009. Teckningsperioden kommer att löpa från och med den 4 september 2009 till och med den 23 september 2009, eller sådant senare datum som styrelsen beslutar. Aktieägare som väljer att inte delta i nyemissionen kommer att få sin ägarandel utspädd med cirka 49 %, men har möjlighet att ekonomiskt kompensera sig för utspädningseffekten genom att sälja sina teckningsrätter. Beslut om fondemission Stämman beslutade om fondemission utan utgivande av nya aktier, varigenom bolagets aktiekapital ökas med MSEK 250. Ökningen av aktiekapitalet skall ske genom överföring av medel från bolagets fria egna kapital enligt fastställd balansräkning till bolagets aktiekapital. I enlighet med styrelsens förslag antogs förslagen som ett beslut. Tidplan för nyemissionen 28 augusti 2009 Första handelsdag i aktien utan rätt att deltaga i nyemissionen 1 september 2009 Avstämningsdag, det vill säga aktieägare som är registrerade i aktieboken denna dag kommer att erhålla teckningsrätter som medför rätt att deltaga i nyemissionen 1 september 2009 Beräknad dag för offentliggörande av prospektet 4 september 2009 Tryckt prospektversion når aktieägarna 4 september – 18 september 2009 Handel i teckningsrätter, det vill säga, aktieägare som inte tecknar sig för aktier i emissionen och som inte vill gå miste om värdet av teckningsrätterna kan under denna period sälja sina teckningsrätter senast den 18 september 2009 4 september – 23 september 2009 Teckningstid Teckningsåtaganden och emissionsgarantier Billeruds största aktieägare, Frapag Beteiligungsholding AG, samt ytterligare en av Billeruds större aktieägare, Apoteket AB:s Pensionsstiftelse stödjer nyemissionen och har förbundit sig att, förutsatt att vissa villkor uppfylls, teckna aktier i nyemissionen motsvarande sina respektive ägarandelar, vilket motsvarar cirka 23 procent av nyemissionen. Därutöver har Apoteket AB:s Pensionsstiftelse garanterat att, förutsatt att vissa villkor uppfylls, teckna ytterligare aktier motsvarande cirka 4,5 procent av nyemissionen, vilket ökar det totala åtagandet från aktieägare till cirka 27 procent av nyemissionen. Återstoden av nyemissionen är, förutsatt att vissa villkor uppfylls, till fullo garanterad av Joint Lead Managers (Danske Markets, Handelsbanken Capital Markets, Nordea och SEB), varigenom nyemissionen i sin helhet omfattas av teckningsförbindelser och garantiåtaganden. Billerud AB (publ) Styrelsen Finansiella och legala rådgivare Danske Markets, Handelsbanken Capital Markets, Nordea Corporate Finance och SEB Enskilda är finansiella rådgivare och Joint Lead Managers för nyemissionen och Cederquist är legal rådgivare till Billerud. För ytterligare information kontakta Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 8 553 335 01 eller +46 70 248 15 17 Bertil Carlsén, CFO, +46 8 553 335 07 eller +46 73 021 10 92 Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden