28 okt 2009, 8:46 CET

Delårsrapport Januari-september 2009

Avlämnad för offentliggörande den 28 oktober 2009 kl. 09.00 (Tabell återfinns i bifogad pdf) Januari-september 2009 jämfört med samma period 2008 • Nettoomsättningen uppgick till MSEK 5 700 (6 083), en minskning med 6 procent. • Nettoresultatet uppgick till MSEK 5 (250). • Resultat per aktie uppgick till SEK 0,07 (3,39). • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 69 (454), vilket motsvarade en marginal på 1 procent (7). • Nyemissionen är genomförd och tillförde Billerud MSEK 928 efter avdrag för emissionskostnader. Juli-september 2009 jämfört med april-juni 2009 • Nettoomsättningen uppgick till MSEK 1 893 (1 907). • Nettoresultatet uppgick till MSEK 36 (8), en förbättring med MSEK 28. • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 64 (42), en förbättring med MSEK 22, främst till följd av lägre fasta och rörliga kostnader. • Operativt kassaflöde uppgick till MSEK 348 (170). • Det förbättrade orderläget från andra kvartalet 2009 har fortsatt under det tredje kvartalet. • Ett belopp om MSEK 19 har reserverats för dom i Miljödomstolen avseende inkorrekt överlämnande av utsläppsrätter för 2006. Domen har överklagats. • Underhållsstopp har genomförts i två bruk, dock med lägre kostnader än tidigare. Utsikter för helåret 2009 • Orderläget var fortsatt gott vid slutet av tredje kvartalet men osäkerheten om den allmänna konjunkturens inverkan på efterfrågan mot slutet av året består. • Prissänkningar för förpackningspapper har under kvartalet avstannat och prishöjningar har annonserats för huvuddelen av Billeruds produkter. • Lägre priser för främst ved och kemikalier samt ett förbättrat valutaläge förväntas ge positiva resultateffekter även under sista kvartalet jämfört med samma period föregående år. • Arbetet med besparingsarna fortgår enligt plan och förväntas ge minst MSEK 250 i årstakt vid slutet av 2009. • Lagernivåerna av avsalumassa på världsmarknaden har under tredje kvartalet fortsatt att minska vilket har lett till en förbättring av prisnivån. Bokslutet presenteras av Billeruds VD Per Lindberg och Ekonomi- och finansdirektör Bertil Carlsén på en presskonferens onsdagen den 28 oktober kl. 14.00. Plats: Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57 A, Stockholm. Kommentar av Billeruds VD Per Lindberg ”Vi gläder oss åt ett fortsatt gott orderläge under det tredje kvartalet och en rörelseresultatförbättring till 64 miljoner kronor jämfört med 42 miljoner kronor föregående kvartal. Kostnadsbesparingsarbetet har gett fortsatt goda effekter. Trenden från början av året med sjunkande priser har avstannat och följts av att prishöjningar har annonserats på huvuddelen av våra produkter. Om orderläget fortsätter att hålla i sig börjar nu ett viktigt arbete med att återställa prisnivåerna till långsiktigt hållbara nivåer. Nyemissionen slutfördes med stort intresse och har gett oss en stark balansräkning. Vi har nu betryggande handlingsutrymme att hantera den osäkerhet som alltjämt finns kvar på marknaden, och har dessutom ett bra utgångsläge för att fortsätta utveckla Billerud vidare. Vi lanserar i dagarna kommersiellt den helt nya produkten FibreForm®. Den är ett svar på våra kunders önskemål att ha ett innovativt och förnyelsebart alternativ till formpressade plastförpackningar och en frukt av vårt arbete att arbeta nära våra slutkunder med produktutvecklingen.” Eventuella frågor med anledning av denna rapport besvaras av Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 8 553 335 00 eller +46 70 248 15 17 och Bertil Carlsén, Ekonomi- och finansdirektör, +46 8 553 335 00 eller +46 730 211 092