2 jun 2009, 15:00 CET

Björn Winsa ny virkeschef i norr för Billerud Skog

Billerud Skog i Norrbotten får en ny virkeschef. Det är Björn Winsa, 42. Han har lång och bred erfarenhet från skogsindustrin, bland annat från Norra Skogsägarna. Närmast kommer han från Sveaskog där han varit kundansvarig för timmer och för biobränslen.

- Virkeschefen är ytterst ansvarig för både inköp och försäljning så det ställer stora krav på professionalitet. Det är viktigt både för våra kunder och för oss. Björn kommer också att hjälpa oss att fortsätta bygga förtroende hos de norrbottniska markägarna, säger Fredrik Forsén, regionchef för Billerud Skog. Björn Winsa är uppvuxen i Tornedalen men bor idag strax utanför Luleå. Han blir stationerad vid Billerud skogs kontor i Luleå och i Karlsborg. - Billerud Skog skapar mervärde åt skogsägarna i Norrbotten. Därför ser jag särskilt fram emot att få arbeta för denna lokalt förankrade arbetsgivare som är så viktig i norr, säger Björn Winsa. Billerud Skog startade sin verksamhet för två år sedan. Antalet anställda har ökat med det dubbla bara det senaste året och likaså gäller antalet kunder. För ytterligare information, vänligen kontakta: Björn Winsa, blivande virkeschef Billerud Skog, tfn 070 511 45 75 Fredrik Forsén, regionchef Billerud Skog, tfn 070 3129991 Mer fakta om Billerud Skog Billerud Skog AB ansvarar för Billeruds försörjning av fiberråvara och biobränsle. Företaget etablerades under 2007 i syfte att stärka råvaruanskaffningen till Billeruds industrier. Det totala inköpsbehovet, för att försörja egen industri, uppgår till ca 5,5 miljoner m3fub massaved och flis samt ca 350 GWh biobränsle per år. Billerud Skog har för närvarande 27 anställda. Billerud Skogs region norr har till uppgift att försörja Billerud Karlsborg med råvara. Regionen levererar dessutom sågtimmer till ett antal externa sågverk på orten. Regionen köper leveransvirke och avverkningsrätter från såväl större centrala leverantörer som mindre privata markägare. Den totala årsvolymen uppgår till ca 1,7 miljoner m3fub. http://www.billerud.se/Skog