23 jul 2009, 7:31 CET

Billerud vänder till vinst i andra kvartalet och genomför en nyemission

Billeruds VD Per Lindberg kommenterar: ”Det är mycket glädjande att vi efter två kvartal med negativt resultat nu redovisar ett positivt rörelseresultat på 42 MSEK och ett positivt nettoresultat på 8 MSEK för det andra kvartalet. Förbättringen beror främst på en ökning av volymerna inom kraftpapper, tydliga kostnadsbesparingar, lägre kostnader för insatsvaror samt ett fortsatt förbättrat valutaläge. Vi belastas dock fortfarande av negativa resultat för valutasäkring samt tyvärr också av en negativ marginal på den cirka femtedel av Billeruds försäljning som avser avsalumassa. Trots resultatförbättringen och ett gott orderläge vid kvartalets utgång består osäkerheten kring konjunkturen och utvecklingen på de finansiella marknaderna och hur detta påverkar framtida efterfrågenivåer. Med bland annat den bakgrunden har styrelsen beslutat stärka Billeruds balansräkning genom att föreslå en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare på totalt cirka 1 000 MSEK före emissionskostnader. Genom nyemissionen får vi en lägre skuldsättningsgrad, minskar våra finansieringskostnader och vår finansiella risk. Vi bedömer också att en stark finansiell ställning kommer att gynna oss på marknaden och ge oss bättre möjligheter att utveckla Billerud både på kort och på längre sikt när marknaden normaliseras. Billerud har sedan börsintroduktionen 2001 levererat en genomsnittlig avkastning på sysselsatt kapital och en avkastning på eget kapital efter skatt på runt 15 %. Motsvarande siffror för de senaste tre åren är 9 % avkastning på sysselsatt kapital och 10 % på eget kapital. Det är vår ambition och högsta prioritet att fortsätta ge våra aktieägare en god avkastning på de pengar de investerar i Billerud.” Stockholm 23 juli 2009 Billerud AB (publ) Per Lindberg VD och koncernchef