12 okt 2009, 8:15 CET

Billerud lanserar årligt traineeprogram för unga akademiker

För första året rekryterar nu Billerud ett tiotal nyutexaminerade akademiker till ett ettårigt traineeprogram som kommer att påbörjas under februari 2010. Att löpande anställa lovande unga civilingenjörer och civilekonomer och ge dem en god inblick i koncernens alla delar av verksamheten är en offensiv utvecklingssatsning för att stärka Billerud inom produktion och marknad.

Traineerna kommer att vara placerade på någon av Billeruds svenska enheter men genom olika projektarbeten kommer varje trainee att uppmuntras att bygga starka interna nätverk. Ett av projekten kommer dessutom att förläggas utomlands med anledning av att cirka 95 procent av Billeruds produkter säljs på export. De praktiska arbetsuppgifterna kommer att varvas med teoretiska utbildningsblock och kurser i personlig utveckling för att sedan mynna ut i en personlig utvecklingsplan för var och en. - För att vara med och konkurrera om de bästa nyutexaminerade unga akademikerna måste vi ha ett attraktivt erbjudande och det anser vi att vårt nya traineeprogram är. Genom att ta in många unga modiga människor samtidigt vill vi skapa ett internt tryck att prova nya vägar och på så sätt förstärka vår roll som uppstickare i branschen, säger Cecilia Lundin, personaldirektör i Billerud. Bakgrunden till satsningen på unga lovande akademiker är behovet att förstärka utvecklingssatsningarna inom produktion och marknad samt säkra ledarförsörjningen i företaget inför kommande generationsskiften. Ambitionen är att rekrytera ett tiotal traineer årligen.