16 feb 2009, 13:45 CET

Billerud förvärvar Tenova Bioplastics AB

Billerud stärker ytterligare sitt kunnande inom förnyelsebara förpackningar genom att förvärva Tenova Bioplastics AB, ett utvecklingsföretag för bioplaster i Norrköping som bland annat tillverkar komposterbara bärkassar av bioplast. Deras största kund är ICA AB. Tenova omsätter idag 35 miljoner kronor och är marknadsledande inom sitt område i Sverige.

– Förvärvet passar väl in i vår långsiktiga strategi. Billerud är ledande inom hållbara förpackningslösningar av förnyelsebar råvara, och vi letar ständigt efter nya produkter och tillämpningar som kan utveckla vår affär. Bioplaster kommer att vara bra komplement till papper för förnyelsebara förpackningar, och i en förlängning kommer kombinationen papper med barriärer av bioplaster att vara ett mycket attraktivt alternativ för många olika typer av förpackningar. Tenova är ledande inom det mycket expansiva bioplastområdet vilket ger oss en plattform inför framtiden. Vi förstärker därmed vårt produktutbud mot den mindre konjunkturkänsliga konsumentsektorn, säger VD Per Lindberg.

Bioplast tillverkas idag huvudsakligen av polymjölksyra eller stärkelse med inblandning av komposterbar polyester. Materialet är biologiskt nedbrytbart och komposterbart. Om det istället eldas upp avger det mindre koldioxid över livscykeln än vad oljebaserad plast gör. Tenovas produkter innefattar bärkassar, avfalls- och kompostpåsar, och kan även användas som barriär i exempelvis livsmedelsförpackningar och hygienprodukter. En barriär av bioplast kan i många tillämpningar ersätta dagens plast- eller aluminiumspärrar, med lägre miljöbelastning som följd.

– Med Billerud som stark och långsiktig ägare får vi den stabilitet och den globala försäljningsorganisation som vi behöver för att kunna växa. Bolagets kunskap och kompetens inom papper och förpackningar gör att vi tillsammans kan utveckla morgondagens förpackningsmaterial, säger Tenovas VD och grundare Magnus Jaeger.

Köpeskillingen består av en fast del och en möjlighet till tilläggsköpeskilling beroende på resultatutvecklingen 2009 till 2011. Tenova AB konsolideras i Billerudkoncernen per 1 februari 2009 och förväntas ge en mindre positiv effekt på vinst per aktie för 2009.

Stockholm den 16 februari 2009
Billerud AB (publ)

Per Lindberg

För ytterligare information kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 8 553 335 01 or +46 70 248 15 17
Bertil Carlsén, CFO, +46 8 553 335 07 or +46 73 021 10 92
Patrik Bosander, Business Manager Sustainable Packaging Solutions – Bioplastics, Billerud AB, +46 8 553 335 26, + 46 70 213 59 90

Avlämnad för offentliggörande den 16 februari 2009 kl. 13.45
Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt Lagen om värdepappersmarknaden