10 mar 2008, 8:00 CET

Ny affär för Billerud Skog: köper 10 000 kubikmeter skog längs Haparandabanan

Billerud Skog har slutit avtal med Banverket. Affären gäller rotstående skog längs två och en halv mil längs det pågående arbetet med Haparandabanan. Skogen fälls och köps av Billerud Skog och arbetet ska vara slutfört under april. Det är en av de största affärerna hittills för det nystartade bolaget.

Billerud Skog startade i höstas i ett av Sveriges skogstätaste områden, Norrbotten. Ordet lokalt är ett nyckelord och Billerud Skog har koncentrerat sig på att köpa rotstående skog samt leveransvirke från privata markägare inom Billerud Karlsborgs upptagningsområde. De anlitar bara lokala entreprenörer och åkare. Nu har de slutit avtal med Banverket om att köpa rotstående skog om cirka 10 000 kubikmeter längs en sträcka på två och en halv mil utmed Haparandabanan.

- Vi är glada över det här uppdraget och det visar att vi klarar av uppdrag både från små och stora skogsägare, säger Johan Sakari, VD på Billerud Skog.

Billerud Skog är redan i full gång med arbetet som är indelat i två etapper, den sista etappen ska vara klar under april.

Stockholm den 10 mars 2008
Billerud AB (publ)

Per Lindberg

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Sakari, VD Billerud Skog, tfn 08-553 335 04 alt. 070-542 18 08

Besök även Billeruds hemsida med adress: http://www.billerud.se/skog

Mer fakta om Billerud Skog
Billerud Skog AB ansvarar för Billeruds försörjning av fiberråvara och biobränsle. Det totala inköpsbehovet, för att försörja egen industri, uppgår till ca 5.5 miljoner m3fub massaved och flis samt ca 350 GWh biobränsle per år.