24 jan 2008, 8:00 CET

Everfresh och Billerud inleder nytt samarbete:

FÖRLUSTER PÅ GRUND AV TRANSPORTSKADADE CITRUSFRUKTER KOMMER ATT MINSKA MED 75%

Varje år förstörs frukt och grönt för cirka 90 miljarder kronor inom Europa. Förlusterna beror till stor del på undermåliga förpackningar som inte klarar påfrestningarna. Billerud erbjuder nu förbättrade lådkonstruktioner, optimerade materialval, kvalitetsmätningar under transporterna och regelbundna tester i Billerud Box Lab för att rejält minska det förpackningsrelaterade svinnet av citrusleveranser från Spanien till Sverige.

Everfresh Group AB är en av Sveriges ledande fruktimportörer och förser svenska detaljister med frukter och grönsaker från jordens alla hörn. Nu har Everfresh fördjupat sitt samarbete med Anecoop, som är Europas ledande leverantör av citrusfrukter, och tillsammans vill de förbättra leveranserna så att mängden förstörd frukt ständigt minskar.

- Vi är nytänkare. Det innebär att vi ständigt ställer oss frågan om det inte går att göra något snabbare, enklare och billigare. Samarbetet med Billerud är en naturlig utveckling av vår ständiga jakt på högre effektivitet och lägre miljöpåverkan. Vi har stora förhoppningar om att minska våra hanteringskostnader och samtidigt öka mängden frukt som når konsumenten. Detta är ett avtal som alla vinner på – inte minst miljön, säger Jörgen Steen, Inköpschef på Everfresh Group AB.

Billeruds nya tjänst innebär ett helhetsansvar för att frukten transporteras på ett skyddande sätt från fruktodlare till detaljist. Det gäller allt från val av lådmaterial, design och konstruktion till själva hanteringen av lådorna. Billerud kommer även att ansvara för att genomföra till exempel fukt och temperaturmätningar under transporterna och se till att Billeruds interna forskning i Billerud Box Lab kommer Everfresh till del.

- Samarbetet med Everfresh är resultatet av många års hårt arbete. Att ta steget att sälja ett servicekoncept och inte ”bara” papper är en stimulerande och spännande utveckling i linje med vår strategi. Att vi breddar och utvecklar vårt erbjudande innebär inte att vi ska ta över produktionen av wellpapplådor, utan tillverkning av wellpapplådorna kommer att ske i nära samarbete med våra kunder, säger Lennart Eberleh, Affärsområdeschef för Packaging Boards.

Billerud Flute® som utgör basen i de starkaste wellådorna är baserad på 100 procent nyfiber och säljs världen över till wellpapproducenter, främst med inriktning på förpackningar för frukt och grönt, kött och heavy duty förpackningar. Billerud säljer också liner som används till wellpappkonstruktionens ytterskikt. Även den tillverkas av nyfiber och är lämplig för direktkontakt med livsmedel samt har styrkeegenskaper som klarar påfrestande transporter.

Everfresh tillhör Total Produce som är en av Europas största frukt- och grönsaksgrossister. Total Produce är noterat på börsen i Irland och London, och har en omsättning om ca 2 miljarder euro. Koncernen har 3 900 anställda och är verksam i 13 länder.

Solna den 24 januari 2008
Billerud AB (publ)