13 nov 2008, 12:03 CET

Billerud redovisar en rörelsemarginal på 7 procent för årets tre första kvartal men aviserar nya åtgärder för att möta ett försvagat marknadsläge

Billerud presenterade idag sitt resultat januari-september 2008. Nettoomsättningen ökade med 7 procent jämfört med samma period 2007, och rörelseresultatet uppgick till MSEK 454. Marknadsefterfrågan har dock fortsatt att försvagas. Marknadsrelaterade produktionsbegränsningar har genomförts och ytterligare åtgärder för kostnadsreduceringar initieras.

Billeruds VD Per Lindberg kommenterar:
”Vi har levererat en rörelsemarginal på 7 procent för årets tre första kvartal och 12 procent i avkastning på sysselsatt kapital på rullande 12 månadersbas, vilket är ett bra resultat givet rådande förutsättningar.

Konjunkturförsvagningen har fortsatt under det tredje kvartalet och påverkat efterfrågan på de flesta av våra produktmarknader. Den europeiska efterfrågan inom Billeruds industrisegment har tydligt försvagats, medan de mer konsumentrelaterade segmenten påverkats i begränsad omfattning. Den största marknadsförsvagningen avser säckpapper och den generella efterfrågan på avsalumassa med minskade volymer för säckpapper och sjunkande priser för pappersmassa som följd.

Kostnadsbesparingsarbetet fortsätter. Inom rörliga kostnader har vi under tredje kvartalet uppnått drygt MSEK 70 av de MSEK 150 i årstakt som enligt besparingsprogrammet kommer att uppnås. I dagsläget bedömer vi emellertid att det bör vara möjligt att reducera de rörliga kostnaderna utöver vad som hittills målsatts. Till följd av att vi förutser fortsatt tuffa tider på marknaden har vi beslutat att även reducera fasta kostnader inklusive personalkostnader med ytterligare MSEK 100 i årstakt. Ett antal nya åtgärder kommer att initieras under fjärde kvartalet för att åstadkomma detta.

Inom vissa produktområden har vi gjort marknadsrelaterade produktionsminskningar under det tredje kvartalet på drygt 3 procent av kapaciteten. För att hantera en försvagad efterfrågan kommer vi att fortsätta att arbeta med anpassningar avseende kund- och marknadsmix, introduktion av nya produkter samt ytterligare produktionsbegränsningar.

Vårt arbete med att sänka kostnader samt utveckla Billeruds produkter och arbeta nära våra slutkunder fortgår och blir än viktigare när marknadsläget försämras.”

Stockholm den 13 november 2008
Billerud AB (publ)

Per Lindberg, VD och koncernchef

För ytterligare information se delårsrapporten för januari – september 2008 på www.billerud.se eller kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 8 553 335 01 eller +46 70 248 15 17
Bertil Carlsén, CFO, +46 553 335 07 eller +46 73 021 10 92