20 aug 2008, 14:00 CET

Billerud Skog övertar virkesanskaffningsorganisation i Norrbotten

Billerud Skog AB övertar virkesorganisationen från BAC Såg & Hyvleri AB. I avtalet ingår även lager av rotstående skog. Avtalet innebär att Billerud Skog nu bland annat får en komplett och heltäckande organisation med bred lokal förankring i Norrbotten. Billerud Skog förbinder sig också att återleverera en större mängd sågtimmer till BAC.

Avtalet med BAC Såg och Hyvleri AB omfattar personal för virkesinköp, avverkning och transport samt administration med en årlig omsättning på cirka 200 000 m3fub virke.

– Den virkesorganisation vi nu övertar passar mycket bra in i vår verksamhet. Vår inköpskapacitet på den lokala virkesmarknaden ökar rejält. Tillsammans med den organisation vi själva byggt upp blir vi nu kompletta och heltäckande med erfarenhet och bred lokal förankring inom hela Billerud Karlsborgs upptagningsområde. Samarbetet med den lokala sågverksindustrin stärks i och med att vi nu även kan leverera ökade volymer externt, säger Johan Sakari, VD för Billerud skog.

För BAC Såg och Hyvleri innebär detta en strukturrationalisering och de kan nu fokusera på produktion, utveckling, vidareförädling och försäljning av sågade trävaror.

Stockholm den 20 augusti 2008
Billerud AB (publ)

Per Lindberg

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Sakari, VD Billerud Skog, tfn 08-553 335 04 alt. 070-542 18 08

Mer fakta om Billerud Skog
Billerud Skog AB ansvarar för Billeruds försörjning av fiberråvara och biobränsle.
Företaget etablerades under 2007 i syfte att stärka råvaruanskaffningen till Billeruds industrier. Inköpsbehovet för att försörja egen industri uppgår till cirka 5,5 miljoner m3fub massaved och flis samt cirka 350 GWh biobränsle per år. Billerud Skog har initialt fokuserat på att stärka inköpen genom att etablera en fältorganisation för inköp av rotstående skog inom Billerud Karlsborgs upptagningsområde i Norrbotten samt en importorganisation för inköp i Baltikum med flera områden. Billerud Skog har för närvarande ett 20-tal anställda.

Mer fakta om BAC Såg och Hyvleri AB
BAC Såg och Hyvleri AB, grundat 1944, är idag ett av Sveriges modernaste sågverk. De tillverkar underlagsskivor (takluckor) i råspont, snickeriämnen, möbelämnen och hyvlade produkter. BAC producerar 90 000 m3 trävaror, varav ca 45 000 m3 är hyvlat/år. Deras kunder finns främst i Sverige, Norge, Danmark, Grekland, Spanien och länder i Nordafrika. De har cirka 60 anställda och ligger strax norr om Luleå.