14 nov 2007, 12:25 CET

Vinst per aktie,
SEK 1,65 -0,17 2,52 3,56 4,33

Januari-september 2007 jämfört med samma period 2006
• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 5 690 (5 502).
• Nettoresultatet uppgick till MSEK 183 (222).
• Vinst per aktie uppgick till SEK 3,56 (4,33).
• Marknadsläget i sin helhet fortsatt gott med stabil efterfrågan.
• Rörelseresultatet uppgick till MSEK 347 (376), en minskning med MSEK 29. Detta beror främst på ökade vedkostnader med MSEK 256, och på att tre större underhållsstopp genomförts jämfört med två under föregående år, samt ett försämrat valutaläge.

Utsikter för helåret 2007
• På huvuddelen av Billeruds produktmarknader är utbud och efterfrågan i god balans och marknadsläget bedöms vara fortsatt gott under resten av året och i början på nästa år.
• De kraftigt ökade priserna på vedråvara och det förändrade valutaläget ställer krav på ytterligare prisökningar och för vissa kvaliteter på historiskt höga prisnivåer.
• Prisökningar har annonserats på flertalet pappersprodukter per 1 januari 2008 och på massa från 1 november 2007, och ytterligare effektiviseringsåtgärder inom verksamheten utreds.
• Arbetet med att förbättra marginalerna mot målsatt lönsamhetsnivå har mot bakgrund av vedprissituationen försvårats.
• Billerud väntas för fjärde kvartalet inte få en ytterligare ökning av Billeruds vedkostnad per producerat ton.

Eventuella frågor med anledning av denna rapport besvaras av
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08 553 335 00 eller 070 248 1517 och
Bertil Carlsén, Ekonomi- och finansdirektör, 08 553 335 00 eller 0730 211 092

Bokslutet presenteras av VD Per Lindberg och CFO Bertil Carlsén på en presskonferens för analytiker och journalister idag den 14 november kl 15.30. Plats: Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57 A, Stockholm. Konferensen kan följas på www.billerud.se

Billerud är ett förpackningspappersföretag. Affärsidén är att erbjuda kunderna förpackningsmaterial och lösningar som främjar och skyddar deras produkter - förpackningar som är attraktiva, starka och gjorda av förnyelsebara material. Billerud har en världsledande position inom ett flertal produktsegment, både inom papper till konsumentförpackningar och för industriella ändamål. Produktionen sker vid koncernens tre integrerade massa- och pappersbruk i Sverige samt vid ett brittiskt pappersbruk.

www.billerud.se