10 dec 2007, 13:45 CET

Billerud överklagar Naturvårdsverkets beslut om sanktionsavgift

Den 10 december 2007 beslutade Naturvårdsverket att Billerud ska betala ca 19,5 miljoner kronor för att företaget inte på ett korrekt sätt överlämnat utsläppsrätter för 2006. Billerud kommer att överklaga beslutet och kommer endast att göra en reservering för förseningsavgiften om 40 000 kronor i bokslutet för 2007.

Billerud har enligt gällande regler genomfört revision och redovisning av korrekt antal utsläppsrätter för 2006. Genom ett administrativt misstag överlämnades Billeruds utsläppsrätter för anläggningarna i Skärblacka och Karlsborg på fel konto i Svenskt Utsläppsrättssystem (SUS). Billeruds förseelse har föranlett Naturvårdsverket att besluta om sanktionsavgift med ca 19,5 miljoner kronor.

Billerud kommer att överklaga Naturvårdsverkets beslut.

Billerud konstaterar att Naturvårdsverket i sitt beslut anger att ”Naturvårdsverket delar bolagets uppfattning att den uppkomna situationen har fått oskäliga konsekvenser”.

- Vi har genomfört allt som krävs av oss avseende redovisningen av utsläppsrätterna, förutom att utsläppsrätter med ett värde om ca 53.000 kronor hamnat på fel konto i SUS. Vi har inhämtat utlåtanden från oberoende experter på förvaltningsrätt som anser att den lagliga grunden för verkets beslut kan ifrågasättas och att sanktionen i vart fall inte står i rimlig proportion till förseelsen. Nu får nästa instans pröva detta. Såsom angivits i våra kvartalsrapporter anser vi inte att det finns grund att reservera det sanktionsbelopp som myndigheten idag har beslutat om säger Per Lindberg, VD och koncernchef för Billerud AB.

Solna den 10 december 2007
Billerud AB (publ)