Regulatorisk
Pressmeddelande
10 sep 2007, 10:00 CET

Billerud och designföretaget No Picnic bildar nytt bolag

Utvecklar förpackningar från idé till butikshyllan på halva tiden

Nine är ett konsultbolag som specialiserat sig på hela kedjan från ny produktidé till förpackad vara i butik. Idag tar det cirka 1-2 år för en livsmedelsproducent att få ut en ny produkt i butikshyllan. Genom att samla kompetenser om materialval, förpackningar, design, varumärkesexponering och logistik i ett bolag kommer tiden från idé till butikshylla kortas till 6-8 månader.

Nine TPP, Total Packaging Partner, AB är ett samarbete mellan Billerud och No Picnic, ett av Skandinaviens ledande designföretag. Det gemensamma dotterbolaget är frukten av en längre tids samarbete då man utvecklat helt nya produktkoncept och förpackningar för pasta, konfektyr, chips och andra livsmedel.

Billerud har kunnandet om materialval, maskinell utrustning och konsten att optimera produktionen i fabrik. No Picnic har design-, trend- och konsumentperspektivet. Det gör att Nine har kunskapen om alla steg i att lansera en ny produkt.

- Fler och fler företag har insett att produktutveckling och förpackningsutveckling inte är parallella processer, utan integrerade. De som har nått dit eller vill nå dit kommer att ha mycket stor nytta av Nine, säger Jon Haag som är VD för Nine.

Affärsidén bygger på att varumärkesägare bara ska behöva vända sig till en aktör för att förpacka till exempel ett nytt livsmedel, hygienartikel eller receptfritt läkemedel. Oavsett om kunden söker en ny typ av förpackning som kräver en förändrad packningslinje eller om det främst rör sig om smartare hantering i butik eller ny design ska Nine vara en naturlig partner.

- Vi har ambitionen att sälja mer än papper och pappersmassa och att utveckla våra affärer, det har vi sagt sedan tidigare. Analysen av värdekedjan för förpackad mat har tydligt visat att det finns utrymme för förbättringar. Genom Nine kan vi korta livsmedelsproducenternas utvecklingscykler genom vårt kunnande. Det är positivt för alla, säger Per Lindberg, VD och koncernchef i Billerud.

Namnet Nine kommer från de nio utvecklingsstegen från ny produktidé till förpackad vara i butikshyllan.

Det nya bolaget kommer inte att påverka resultatet för Billerud under 2007.

Stockholm den 10 september 2007
Billerud AB (publ)



Per Lindberg
VD och koncernchef