7 dec 2006, 9:15 CET

Billerud investerar MSEK 370 för att stärka positionen inom strategiska segment

Billerud har beslutat genomföra genomgripande uppgraderingar av pappersmaskinerna PM7 i Skärblacka och PM2 i Gruvön med syftet att stärka positionen inom viktiga segment. Billeruds produktion av MF papper kommer alltmer att koncentreras till Gruvöns PM 2 vilket, utöver kvalitetsförbättringar, ger en mer effektiv och fokuserad produktion. Det är främst segmenten bärkassar, form & fill, industriella påsar, skyddande kuvert och risomslag som kommer att dra fördel av de kvalitetsförbättrande åtgärderna på PM2. Inom produktområdet MG papper är det framförallt på marknaden för release liner, medicinska förpackningar och flexibla förpackningar som Billerud kommer att stärka sina positioner.

-De marknadsdrivna investeringar vi nu gör i pappersmaskinerna ligger helt inom ramen för vår reviderade strategi och ger oss förutsättningar att ytterligare stärka vår position inom våra prioriterade segment och applikationsområden, säger Per Lindberg, VD och koncernchef i Billerud.

Billerud är redan idag en av de ledande leverantörerna av obestruket MG och obestruket MF kraft papper i Europa.

Stockholm den 7 december 2006
Billerud AB (publ)