3 maj 2005, 18:52 CET

Pressmeddelande från ordinarie bolagsstämma i Billerud AB (publ) den 3 maj 2005

Beslut vid bolagsstämman

Utdelning Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en utdelning om 6 kr 50 öre per aktie. Avstämningsdag fastställdes till den 9 maj 2005 och utdelningen beräknas utsändas av VPC den 12 maj 2005. Val av styrelseledamöter samt styrelsens ordförande Beslutade stämman omvälja Ingvar Petersson, Björn Björnsson, Gunilla Jönson, Per Lundberg, Mats Pousette och Meg Tivéus till ordinarie styrelseledamöter samt beslutade stämman välja Yngve Stade till ny ordinarie styrelseledamot. Ingvar Petersson valdes av stämman till styrelsens ordförande. Val av revisorer Beslutade stämman omvälja auktoriserade revisorerna Caj Nackstad och Owe Wallinder som revisorer samt omvälja Thomas Nilsson och Hans Åkervall som revisorssuppleanter. Samtliga omvalda kommer från revisionsfirman KPMG. Valberedning inför 2006 års ordinarie bolagsstämma Beslutade stämman inrätta en valberedning med uppgift att inför kommande ordinarie bolagsstämma framlägga förslag för bolagsstämman avseende ordförande vid bolagsstämman, styrelseledamöter, inklusive styrelseordförande, samt arvode till styrelse och revisorer. Det beslutades att förfarandet skall tillgå på följande sätt. Styrelsens ordförande skall under hösten varje år kontakta de större aktieägarna för att en valberedning skall inrättas. Namnen på de personer som skall i valberedningen skall offentliggöras sex månader före ordinarie bolagsstämma. Vid behov skall bolaget svar för skäliga kostnader för externa konsulter och liknande som av valberedningen bedöms nödvändiga. Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om förvärv av egna aktier Stämman beslutade bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa ordinarie bolagsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av bolagets egna aktier. Förvärv skall kunna ske löpande på Stockholmsbörsen endast inom det på börsen vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Förvärv får ske så att det sammanlagda innehavet vid var tid uppgår till högst 10 procent av totalt antal utestående aktier i Billerud AB. Syftet med eventuella förvärv skall vara att kunna justera bolagets kapitalstruktur och på detta sätt bidra till ett effektivare utnyttjande av bolagets resurser. Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om överlåtelse av egna aktier Beslutade stämman bemyndiga styrelsen att före nästa ordinarie bolagsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om överlåtelse av bolagets egna aktier, intill det antal aktier i bolaget som vid var tid innehas av bolaget. Överlåtelse får ske till tredje man som betalning i samband med företagsförvärv, samt även på börs i syfte att erhålla likvida medel för betalning i samband med företagsförvärv. Ersättning för överlåtna aktier skall kunna erläggas kontant, samt vid annan överlåtelse än på börs, genom tillskott av egendom eller genom kvittning, eller eljest förenas med villkor. Överlåtelse på Stockholmsbörsen skall ske inom det vid var tid registrerade kursintervallet på bolagets aktier. Annan överlåtelse får ske till lägst ett av styrelsen bedömt marknadsvärde. Skälet till att styrelsen skall kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt är att ha handlingsberedskap att genomföra förvärv av hela eller delar av andra företag och verksamheter. Stockholm den 3 maj 2005 Billerud AB (publ) Peter Davidson t f VD och koncernchef För ytterligare information, vänligen kontakta: Ingvar Petersson, styrelseordförande, 070 595 7605 Peter Davidson, t f VD och koncernchef, 070 524 0434