19 aug 2005, 8:00 CET

Extra bolagsstämma i Billerud

Aktieägarna i Billerud AB (publ) kallas härmed till extra bolagsstämma onsdagen den 7 september 2005 klockan 11.00 i Bonnier Conference Center i Stockholm. Bonnier Conference Center ligger på Torsgatan 21 ett par minuters promenad från S:t Eriksplan, dit T-bana, buss 3 och 4 går. Parkeringsmöjligheter finns både vid S:t Eriksplan och på Torsgatan. Bolagsstämmolokalerna öppnas klockan 10.00 Anmälan För att äga rätt att delta i stämman skall aktieägare: dels vara införd i den av VPC AB förda aktieboken söndagen den 28 augusti 2005 (aktieägarna erinras särskilt om att den 28 augusti 2005 är en söndag, se nedan); dels anmäla sitt deltagande på stämman senast torsdagen den 1 september 2005 klockan 16.00. Anmälan skall ske skriftligen till Billerud AB, Investor Relations, Box 703, 169 27 Solna, per telefon 08-553 335 40 eller per fax 08-553 335 65. Anmälan kan också ske via bolagets hemsida www.billerud.se/anmalan eller via e-mail till bolagsstamma@billerud.com. Vid anmälan skall uppges namn, personnummer, adress, telefonnummer samt antalet biträden (högst två). Ombud samt företrädare för juridiska personer ombedes att i god tid före stämman inge fullmakt i original, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar. Ett fullmaktsformulär finns att ladda ner från bolagets hemsida. Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, för att äga rätt att delta vid stämman, begära att tillfälligt införas i aktieboken hos VPC i eget namn. Sådan inre¬gistrering, så kallad rösträttsregistrering, måste vara verkställd senast söndagen den 28 augusti 2005, vilket innebär att aktieägare i god tid före detta datum måste underrätta förvaltaren härom. Aktieägarna erinras särskilt om att den 28 augusti 2005 är en söndag och att registrering således måste vara verkställd fredagen den 26 augusti 2005. Förslag till dagordning 1. Stämmans öppnande 2. Val av ordförande till stämman 3. Upprättande och godkännande av röstlängd 4. Val av en eller två justeringsmän 5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad 6. Godkännande av dagordningen 7. Bestämmande av antalet styrelseledamöter 8. Fastställande av arvode åt styrelseledamot som nyväljes 9. Val av styrelseledamot 10. Stämmans avslutande Beslutsförslag Bakgrund Aktieägaren Frapag Vermögensverwaltung GmbH (nedan benämnt ”Frapag”) har i brev till styrelsen meddelat att man innehar mer än tio procent av samtliga aktier och röster i Billerud AB (publ) och har med stöd härav, och i enlighet med aktiebolagslagens regler härom, hemställt att styrelsen kallar till extra bolagsstämma för val av ytterligare en styrelseledamot. Punkten 7 Frapag föreslår att styrelsen intill slutet av nästkommande ordinarie bolagsstämma skall bestå av åtta ledamöter utan suppleanter. Punkten 8 Frapag föreslår att stämman beslutar om ökning av det totala styrelsearvodet med 200.000 kronor, så att tillkommande styrelseledamot skall erhålla samma arvode som annan av stämman vald ledamot som ej är ordförande, dock att arvode till ledamot som väljs vid dagens stämma endast skall utgå för den del av mandatperioden som denne är vald. Punkten 9 Frapag föreslår att stämman väljer Michael M.F. Kaufmann till ny ledamot av styrelsen för tiden intill slutet av nästkommande ordinarie bolagsstämma. Michael M.F. Kaufmann är österrikare och född 1948. Efter en MBA-utbildning har Michael M.F. Kaufmann haft olika ledande befattningar inom den av familjen ägda pappersindustriverksamheten, Frantschach (numera Mondi Packaging), vilken såldes till Anglo American Plc 2004. Michael M.F. Kaufmann är idag, bland annat, styrelseordförande i det av familjen ägda holdingbolaget Frapag Industrieholding AG. Detta bolag har investerat i fastigheter, industri och finansiella tillgångar över hela världen. Övrigt Styrelsens ordförande har, i enlighet med de av den ordinarie bolagsstämman 2005 fastställda principerna för tillsättning av valberedning, kontaktat ett antal större aktieägare angående de av Frapag framställda förslagen. Aktieägare representerande cirka 22 procent av samtliga aktier och röster har meddelat bolaget att de ställer sig bakom förslagen enligt punkterna 7-9. Solna i augusti 2005 Styrelsen För ytterligare information, vänligen kontakta: Styrelseordförande i Billerud AB Ingvar Petersson, 070-595 76 05