29 mar 2005, 17:13 CET

Effekter till följd av övergång till IFRS

Effekter till följd av övergång till IFRS Billerud AB (publ) tillämpar från och med den 1 januari 2005 de av EG-kommissionen godkända International Financial Reporting Standards (IFRS). Delårsrapporten för första kvartalet 2005 kommer att vara den första finansiella rapport som presenteras i enlighet med IFRS för Billerud. Jämförelsesiffror har omräknats från och med den 1 januari 2004. I denna pressrelease presenteras detaljerad information över effekterna för Billerud av denna övergång. De redovisningsregler som ingår i IFRS (tidigare kallade IAS, International Accounting Standards) beslutas av den internationella redovisningssammanslutningen IASB. EU gör dock en särskild prövning av reglerna innan de kan träda i kraft inom EU. Redovisningsrekommendationer som utfärdats av det svenska Redovisningsrådet har, i synnerhet under senare år, nära anslutit till IFRS. De svenska rekommendationerna har dock inte omfattat alla de områden som IFRS behandlar och har inte heller till fullo uppdaterats i takt med att förändringar skett i enskilda IFRS. Billerud har följt rekommendationerna från Redovisningsrådet och har därigenom gradvis tillämpat en redovisning som ansluter till IFRS. Övergången till IFRS Övergången till IFRS har skett i enlighet med IFRS 1 (First time adoption of International Financial Reporting Standards) som innehåller särskilda regler för hur införandet av och omräkning till IFRS skall ske. Effekten på Billeruds resultat och ställning beror delvis på vilka val Billerud gjort inom områden där valmöjligheter föreligger. Sålunda har Billerud valt att tillämpa IAS 39 (Recognition and Measurement) från och med den 1 januari 2005 (justeringarna inkluderas i den omräknade balansräkningen per den 1 januari 2005). Detta innebär att förändringen inte inkluderas i jämförelsesifforna för 2004. Billeruds årsredovisning för 2005 kommer att upprättas i enlighet med IFRS, och jämförelseåret 2004 kommer att räknas om i enlighet med IFRS. Nettoeffekterna av de förändrade redovisningsprinciperna redovisas vid övergången direkt mot eget kapital 1 januari 2004, och vad avser nettoeffekterna vid tillämpning av IAS 39 direkt mot eget kapital per 1 januari 2005. Utredningen angående påverkan av övergången till IFRS är genomförd, vilket ytterligare beskrivs i bilagd sammanställning över justeringar och uppskattade resultateffekter för de områden som bedöms ha materiell påverkan på Billeruds resultat- och balansräkning för helåret 2004. Vidare beskrivs effekterna avseende tillämpning av IAS 39 på Billeruds balansräkning 1 januari 2005. Nedan redovisas effekter på Billeruds nyckeltal för 2004: Nyckeltal 2004 Enligt svenska redovisningsregler Enligt IFRS Avkastning på sysselsatt kapital, % 17 17 Avkastning på eget kapital, % 17 16 Skuldsättningsgrad, ggr 0,48 0,48 Vinst per aktie, SEK 9,75 9,66 IAS/IFRS-regler, som bedöms ha störst påverkan på Billeruds jämförelsetal för 2004: • Redovisning av pensionsskulden enligt IAS 19 (Employee Benefits). Billerud har redan från och med 1 januari 2004 tillämpat RR29 som överensstämmer med IAS 19. • Redovisning av omstruktureringsreserver vid förvärv enligt IFRS 3 (Business Combinations). Enligt IFRS 3 kan omstruktureringsreserver endast tas in i förvärvs-balansen om de redan har redovisats i det förvärvade bolaget. Billerud tillämpar IFRS 3 från 1 januari 2004. Billerud har ingen goodwill i sin balansräkning. IFRS 3-reglerna om avskrivning av goodwill med mera påverkar därför inte Billeruds jämförelsetal för 2004. Övriga IAS/IFRS-reglers påverkan • IAS 16 (Property, Plant and Equipment). Billerud har tidigare i väsentlig utsträckning tillämpat så kallad komponentavskrivning, varför de tydliggjorda kraven på sådan avskrivningsmetod enligt den omarbetade IAS 16 inte får någon väsentlig påverkan. • IAS 32 och IAS 39 (Financial Instruments: Disclosure and Presentation respektive Recognition and Measurement), som båda behandlar finansiella instrument kommer att tillämpas från och med den 1 januari 2005. Någon omräkning avseende jämförelseåret 2004 kommer inte att göras. De nya reglerna innebär att flertalet finansiella instrument, inklusive derivatinstrument, ska marknadsvärderas. Billerud använder derivatinstrument främst för hantering av valutarisker på framtida betalningsflöden som sammanhänger med försäljning och inköp, prisrisker vid köp av elkraft men även för hantering av ränterisker. Det regelverk som kommer att gälla, eller får tillämpas, vid utgången av år 2005 är inte till alla delar fastställt. En beräkning av omvärderingseffekten per den 1 januari 2005 avseende dessa instrument visar dock på en positiv effekt på eget kapital med cirka MSEK 43 efter beräknad skatteeffekt. • Inga materiella effekter uppstår på koncernens kassaflödesanalys till följd av IAS 7 (Cash Flow Statements). Den sammanställda informationen kring övergången har upprättats enligt de IFRS-principer som förväntas tillämpas den 31 december 2005. IFRS är föremål för fortlöpande översyn och godkännande av EU, varför förändringar fortfarande kan ske. Vidare blir 2004 års räkenskaper föremål för fastställelse på den ordinarie bolagsstämman den 3 maj 2005. Stockholm den 29 mars 2005 Billerud AB (publ) Peter Davidson T f VD och koncernchef För ytterligare information, vänligen kontakta: Nils Lindholm, CFO, 08 553 335 07