Regulatorisk
Pressmeddelande
3 aug 2005, 12:00 CET

Delårsrapport Januari-juni 2005

Kvartal 2005 2005 2004 Januari-Juni II I II 2005 2004 Nettoomsättning,MSEK 1 704 1 739 1 764 3 443 3 584 Rörelseresultat,MSEK 20 66 95 86 350 Rörelsemarginal,% 1 4 5 2 10 Resultat efter finansiella poster, MSEK 3 49 74 52 309 Nettoresultat,MSEK 2 35 52 37 220 Vinst per aktie,SEK 0,04 0,68 0,99 0,72 4,13 2005 jämfört med samma period 2004 · Nettoomsättningen uppgick till MSEK 3 443 (3 584). · Nettoresultatet uppgick till MSEK 37 (220). · Vinst per aktie uppgick till SEK 0,72 (4,13). · Förbättrat orderläge för Billeruds förpackningspapper. Sjunkande priser på avsalumassan. · Rörelseresultatet uppgick till MSEK 86 (350). Orsaken till avvikelsen är främst förändrade valutakurser, ökade kostnader på vedråvara samt engångskostnader på MSEK 45. · Rörelseresultatet exklusive resultat från valutasäkring uppgick till MSEK 146 (212). Ny VD och koncernchef · Per Lindberg tillträdde som ny VD och koncernchef den 1 augusti. Utsikter för helåret 2005 · Betydande kostnadsökningar för vedråvara, kemikalier och energi. · I nuvarande marknadsläge bedöms rörelseresultatet för helåret 2005 bli cirka MSEK 150, före engångskostnader på MSEK 400 för genomförandet av organisationsförändringar. · Lägre massapriser samt förändringsprogrammets snabbare genomförande har reducerat det prognosticerade resultatet. Eventuella frågor med anledning av denna rapport besvaras av Per Lindberg, VD och koncernchef, 08 553 335 00 eller 070 248 15 17 och Nils Lindholm, Ekonomi- och finansdirektör, 08 553 335 00 eller 070 217 5225 Bokslutet presenteras av Billeruds VD Per Lindberg på en presskonferens idag kl 15.00. Plats: Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57 A, Stockholm. Billerud AB (publ) Box 703, 169 27 Solna Org. nr. 556025-5001 Tel 08-553 335 00 Fax 08-553 335 60 E-post: ir@billerud.com Hemsida på Internet: http://www.billerud.se Billerud är ett förpackningspappersföretag. Affärsidén är att förse kunderna med effektiva förpackningspapper. En konsekvent satsning på attraktiva marknadssegment och ett starkt kundfokus är hörnstenar i Billeruds strategi. Billerud fokuserar på kraftpapper och wellråvaror och har en världsledande position inom ett flertal produktsegment. Produktionsanläggningarna är bland de mest kostnadseffektiva i Europa för dessa produkter.